“The
role players”
Dalam menjayakan sesuatu tipu daya, seseorang con-artist tidak boleh bekerja
sendirian. Dia perlu bekerja dalam kumpulan yang melibatkan ramai con-players. Semua players itu kemudian diberikan tugas dan tanggungjawab bagi
menjalankan peranan masing-masing mengikut rancangan yang telah ditetapkan oleh
the mastermind.
Apabila mereka semua diberikan watak, maka setiap
daripada mereka akan menjalankan peranan masing-masing ketika menghadapi the marks (iaitu mangsa-mangsa mereka
yang terdiri daripada orang awam yang naif seperti anda). Mereka bertindak
sebagai the role players bagi
menjayakan the play.
Role-players
adalah orang-orang lantikan the mastermind.
Mereka bijak memainkan peranan dalam melakukan tipu daya kepada mangsa-mangsa.
Pada masa tertentu, mereka mampu mempamerkan perwatakan yang sangat baik. Masa
lain pula, mereka akan menjadi orang yang sangat mementingkan diri sendiri,
serta mementingkan motif con yang
sedang dijalankan dalam the play.
--
“The
Play”
UNTUK
memperdayakan
(marks) mangsa-mangsa, ia tidak boleh
dilakukan tanpa meyakinkan semua mangsa itu terlebih dahulu. Proses
memperdayakan mangsa-mangsa itu memerlukan satu gerak kerja yang melibatkan
ramai conmen. Manakala semua conmen terlibat itu akan mengikut segala
skrip dan arahan yang diberikan oleh the
mastermind atau the conman.
Mereka semua (role-players)
akan melakonkan watak-watak yang diberikan mengikut skrip. Ia termasuk
pengucapan yang mengikut skrip, juga melibatkan perbuatan serta perkara-perkara
yang dirancang dalam usaha menjayakan con-job.
Ia dilakukan seperti melakonkan watak bagi membentuk
sebuah kisah yang dipentaskan untuk tontonan orang ramai. Watak-watak yang
dilakonkan pula tampak begitu meyakinkan walaupun pada sesuatu ketika ia
kelihatan amat menjengkelkan.
Namun, itulah pementasan con-play atau kita namakan ia sebagai The Play. Pementasan wayang tanpa pentas oleh para conmen dalam usaha untuk mendapatkan
keyakinan anda. Merekalah watak-watak, anda pula adalah mangsa-mangsa yang juga
selaku penonton-penontonnya.
Inilah dunia con-artist.
Dunia yang penuh dengan lakonan. Lakonan yang penuh tipu daya. Tipu daya yang
sungguh meyakinkan. Meyakinkan anda yang sedang leka. Leka kerana mahukan
penyelesaian mudah. Mudah sungguh menjadi mangsa. Mangsa itu adalah anda.
--
Dalam pementasan sebegini, skrip yang disediakan
adalah atas kehendak the mastermind.
Dia tahu kelemahan anda, dia tahu kemahuan anda, dia juga faham diri anda.
Namun, dia bukan Tuhan. The mastermind
itu faham mengenai segala kemahuan dan kelemahan anda kerana dia sering belajar
mengenai anda.
Panggung wayang tidak akan penuh dengan penonton
kalau sesebuah filem itu tidak menarik atau hambar. Begitu juga dengan
pementasan ‘teater’ oleh con-artist.
Sesebuah pementasan itu mestilah mengandungi isu-isu yang sangat dekat dengan
penonton, sensasi, ada unsur yang suspen, seksi dan sebagainya yang mampu
memikat minat penonton.
Lalu, diciptakan watak-watak yang mampu menarik
simpati penonton (boleh rujuk artikel: Politik Simpatisan), juga boleh menarik
keghairahan penonton untuk terus setia mengikuti perjalanan sesebuah pementasan
itu. Ia dilakukan sehingga penonton berasa yakin bahawa itulah realiti, walhal
ia hanyalah sebuah pementasan yang mengikut skrip.
Penonton yang leka ialah penonton yang tidak berilmu
dan malas berfikir. Tidak percaya? Cuba tonton filem Bollywood iaitu Disco Dancer yang dilakonkan Mithun
Chakraborty pada sekitar awal 1980-an. Pelakon utama filem itu tidak pernah
‘memegang’ kord gitar dengan betul, malah fret gitar juga dipegang dengan
begitu kekok sekali. Ia jelas menunjukkan pelakon itu langsung tidak tahu
memetik gitar. Tapi, ada juga penonton yang percaya bahawa pelakon itu
benar-benar tahu memetik gitar. Mengapa (sebilangan penonton) boleh ditipu
dengan mudah? Ia kerana penonton tidak ada ilmu mengenai gitar.
Begitu juga dengan kebanyakan filem yang lain. Filem
Fast and Furious sebagai contoh
seterusnya, ada adegan di mana sebuah kereta meletup serta merta selepas ia
terbabas apabila ditembak dengan pistol di bahagian tayar. Namun jika anda ada
pengetahuan mengenai teknologi keselamatan dalam industri automotif, akan tidak
akan mudah terpedaya dan bertegas mengatakan ia tidak logik sama sekali dari
segi teknikal dan fizik. Begitulah bagaimana anda ditipu mengenai apa yang anda
lihat.
Sama juga dengan The Play yang dipentaskan oleh con-artist.
Jika anda rajin berfikir untuk mengesan penipuan yang tidak masuk akal, maka
anda akan mampu menjumpai kesalahan-kesalahan yang terdapat dalam pementasan
itu. Ia termasuk kesalahan-kesalahan dari segi ilmiah, moral, kemanusiaan dan sebagainya.
Apabila kesalahan-kesalahan itu dapat dikesan, maka con-job yang mereka usahakan itu akan blown out.
Kita mengambil pendekatan sains penjenayahan (science of crime) di mana sesuatu
jenayah itu tidak pernah dilakukan dengan sempurna dan akan sentiasa terdapat
kelemahan-kelemahan dalam sesuatu perlakuan jenayah itu sehingga membawa kepada
penangkapan penjenayah yang melakukan sesuatu jenayah. Con-artist adalah penjenayah, maka mereka juga tidak terlepas
daripada sains forensik jenayah ini.
Katakan seseorang itu amat galak memainkan isu
melibatkan risiko radiasi kepada alam sekitar. Apabila sesuatu isu itu
dimainkan, maka kita harus mengesan apakah jenis sesuatu isu itu. Adakah ia isu ilmiah,
moral, kemanusiaan atau lain-lain. Walaupun ia melibatkan alam sekitar, ia
sebenarnya tergolong dalam isu yang wajar dilihat secara ilmiah. Maka, isu itu
harus dilihat dari sudut ilmiah dan bukan dari sudut sentimen atau keyakinan
yang tidak berlandaskan fakta ilmiah.
Jadi, untuk mengesan pembohongan yang dilakukan con-artist, kita wajar menjadi lebih
bijak daripada mereka.
Ini sekadar contoh yang tidak ada kaitan dengan apa
yang berlaku di luar sana (really?). Contohnya,
apabila diikaitkan dengan radiasi, maka ia wajar dilihat melalui kaca mata
seorang saintis atom (tidak rugi jika anda rajin belajar banyak perkara). Dalam
isu radiasi itu (anda juga tahu), tanah jarang (lanthanide/lanthanium) yang
dikatakan berbahaya itu sebenarnya membebaskan sinar radiasi yang sangat rendah.
Fakta sains tidak pernah silap.
Radiasi terdapat di mana-mana sahaja, malah dalam
tubuh anda juga mengandungi radiasi (kalau anda masih ingat topik Tenaga),
namun anda masih lagi hidup dan belum mati akibat radiasi. Membezakan radiasi
yang membahayakan manusia ialah kadar risiko yang didedahkan kepada manusia.
Tidak semua radiasi berbahaya, tetapi yang membezakan bahaya atau tidak ialah
kadar sinar yang dibebaskan oleh sesuatu bahan yang mempunyai sinar radiasi.
Kalau semua radiasi berbahaya termasuk yang membebaskan kadar radiasi yang
kecil, maka kita semua sudah lama pupus dari muka bumi.
Malah, ada juga golongan mahasiswa yang tidak cerdik kerana malas menggunakan pendekatan ilmiah dalam membicarakan soal radiasi dan radioaktif,
namun berterusan berlagak seperti tahu segala-galanya walaupun belum habis
belajar. Kerana apa ia berlaku? Ia kerana tipu daya con-artist sangat hebat sehingga mampu menjadikan ‘fakta yang tidak
berketerangan’ sebagai ‘alasan sintetik’ yang ‘meyakinkan’ dengan hanya
memainkan elemen usikan perasaan (elemen suspen) dalam setiap plot pementasan.
Memang radiasi menyebabkan kanser, tetapi tidak
semua kanser disebabkan radiasi, ada yang disebabkan genetik, ada juga yang
disebabkan tabiat tidak sihat dan banyak lagi sebab-sebab yang lain. Katakan,
ada radiasi di sesebuah tempat, kemudian ada pula orang yang meninggal dunia
akibat kanser di situ. Kalau dikatakan radiasi di sesuatu tempat itu
menyebabkan kanser, maka hamparkan laporan perubatan yang mengesahkan kanser
itu adalah berpunca daripada radiasi yang berlaku di tempat itu, maka di mana
laporan itu? Tiada laporan sedemikian? Kenapa tiada? Ia wajar dilihat secara
ilmiah, ia tidak wajar dimainkan secara agak-agak.
Pada sekitar 1960-an hingga 1980-an, ramai rakyat di
Malaysia (termasuk datuk nenek kita) menggunakan lampu gasolin. Kadar radiasi
daripada sumbu gasolin itu sangat tinggi. Kalau diletakkan hampir dengan alat
pengesan radiasi (bentuknya seperti telefon bimbit atau walkie talkie), maka ia akan mengeluarkan bunyi yang kuat dan laju
menandakan kadar radiasi daripada gasolin itu adalah sangat berbahaya kerana
mengandungi thorium (sejenis bahan
galian beradioaktif). Namun, datuk nenek kita terus hidup dan melahirkan ibu
bapa kita tanpa sebarang kecacatan. Ia berkaitan kadar radiasi yang dibebaskan
itu membahayakan manusia atau tidak kerana radiasi berada di mana-mana sahaja,
cahaya matahari juga ada tahap radiasinya tetapi adakah kita semua dalam bahaya
setiap kali terdedah kepada cahaya matahari di luar sana?
Setiap apa yang digali keluar dari perut bumi, ia
akan bercampur dengan radiasi. Ia kerana setiap bahan radioaktif (plutonium,
uranium, thorium) juga adalah merupakan bahan-bahan galian. [hujungan ium itu merujuk kepada bahan-bahan
galian sebagaimana kalsium, magnesium, natrium, sodium, kalium, lithium dan
sebagainya]. Maka, lombong bijih timah yang menggali keluar bijih-bijih juga
akan bercampur dengan bahan-bahan radioaktif. Maka lombong dan bekas-bekas
lombong juga mempunyai kadar radiasi.
Bekas lombong bijih timah mempunyai kadar sinar
radiasi yang lebih tinggi. Malah, kadar kepekatan bahan logam juga tinggi. Maka
itu jauh lebih berbahaya. Namun, ada pula cadangan daripada pihak yang kurang
cerdik untuk menjadikan air bekas lombong sebagai sumber air ke rumah-rumah
orang awam di sebuah negeri. Apakah itu tidak pula mendatangkan bahaya? Jika
anda tidak berilmu, maka anda akan mengangguk sahaja ketika menonton wayang itu
dan mungkin sekali anda juga akan meneguk air lombong yang mengandungi radiasi
tinggi dan juga kepekatan logam yang tinggi.
Memang ia isu kemanusiaan (keperluan air bersih),
namun ia juga harus dipandang melalui kaca mata ilmiah. Anda wajar mempunyai
ilmu untuk mengesan pembohongan setiap pihak yang cuba menipu anda. Untuk
mempunyai ilmu, anda tidak wajar mengambil jalan mudah atau penyelesaian mudah.
Anda perlu rajin mendapatkan ilmu. Anda perlu jujur setiap kali membuat
pertimbangan kalau tidak mahu menjadi mangsa. Bagi saya, perkara itu telah lama
blown out, namun masih ramai yang
rela terus ditipu.
Maka, dalam pementasan
oleh con-artist, akan selalu terdapat
kesalahan-kesalahan ilmiah kerana con-artist
itu sendiri tidak menguasai segala ilmu yang terdapat di muka bumi untuk
menyempurnakan pembohongannya. Jika ada kesalahan dari segi ilmiah, maka ia
perlu dibincang secara ilmiah. Bukan secara memasukkan sentimen kebencian yang
diselimuti kejahilan ke dalam jiwa-jiwa manusia untuk menjayakan con-job. Malangnya, masih terdapat
sebilangan manusia yang lebih suka menjadi jahil dan mudah diperbodohkan dengan
sentimen-sentimen yang langsung tidak ilmiah.
Bagi menjadikan
pementasan con-play itu blown out, kita harus sedar bagaimana
sesebuah isu atau perkara itu dimulakan. Iaitu bagaimana kisah (dalam
pementasan) itu bermula. Kemudian, kita wajar mengenal pasti watak-watak yang
muncul dalam pementasan itu dan mengenali kredibiliti mereka. Adakah mereka
mempunyai kredibiliti (secara ilmiah) untuk mengulas sesuatu perkara atau hanya
memperkatakan sesuatu perkara itu mengikut hawa nafsu semata-mata (tidak
bersandarkan ilmiah).
Kita juga wajar
menyedari plot-plot (jalan cerita) yang bersusun atur dalam pementasan itu.
Adakah plot-plot itu bersusunan mengikut padanan fakta atau berlalu secara
lintang pukang dari satu plot kepada plot yang lain. Wajar diambil sebagai nota
di sini ialah, sesuatu jenayah itu tidak pernah dilakukan dengan sempurna.
Maka, jika terdapat kesalahan-kesalahan semasa plot-plot itu dimainkan, maka
semua itu akan mampu dilihat dengan jelas. Syaratnya ialah anda wajar mempunyai
ilmu yang serba cukup mengenai isu yang dimainkan dalam pementasan itu.
---
Apabila anda sudah memahami
the role players dan juga the play, maka anda akan bersedia untuk
memahami terma-terma seterusnya dalam dunia con-artist.
The
play
bukanlah suatu pementasan yang sempurna. Akan selalu terdapat
kelemahan-kelemahan dalam sesebuah pementasan con. Jadi, anda tidak wajar menjadi pak angguk yang terus
mengangguk tanpa ada usaha untuk mencari ilmu bagi mengelak diri anda daripada
terus ditipu. Apabila anda terus angguk-angguk, makin lama makin laju pula
anggukan itu hingga terpelanting akal dari tengkorak, maka anda akan menjadi
mangsa yang sudah tidak berdaya untuk berfikir lagi.
Ingat con rule no. 4?
“You
can’t con a statement perfectionist.”
Maka, jadilah seorang
yang mementingkan kesempurnaan dalam sesebuah pengucapan, iaitu orang yang tidak
suka ditipu melalui ucapan-ucapan yang tidak sempurna dari segi fakta, ilmiah, moral,
kemanusiaan dan kesusilaan.
-STALKER-
I’m
stalking you
.
salam sejahtera buat sdr Stalker,
ReplyDeleteterima kasih untuk artikel yang bernas...suka dengan isi-isi penting dalam penulisan kali ni...selalu saya baca,cuma jarang beri komen...kali ni tergerak pula...
hmm, syaitan dan malaikat cuma watak yang diwujudkan untuk menyimpan rahsia yang lebih besar...rahsia yang hanya diperolehi setelah kita perolehi satu pemikiran neutral yang datang dari hati yang suci...tidak menyalahkan sesiapa,cuma duduk dari satu sudut iaitu memahami segala penceritaan...kerana jika dilihat dari sudut lakonan,setiap satunya mesti melakonkan watak dengan baik,
"salah jika hitam tak gelap, salah juga jika putih tak terang"
kedua mereka sebenarnya bermanfaat untuk manusia dari sudut yang berbeza...
tapi, ilmu seperti ini selalu disalah erti...tak mengapa kerana hanya jauhari mengenal menikamnya...
syabas saudara...:D
Sekarang mereka telah perakui bahawa paras radiasi di tempat itu berada pada tahap selamat.
ReplyDeleteThis is a greaat post thanks
ReplyDelete