19 Mar 2012

Yahadut Mizrah: Sedikit jejak

BERSANDAR hanya kepada rekod sejarah kemasukan Yahudi di India, China serta secebis catatan Alfonse de Albuquerque sahaja belum cukup untuk menyakinkan bahawa orang Yahudi sebenarnya sudah berada di seluruh dunia termasuk negeri-negeri orang Melayu yang mana memungkinan keturunan campuran bangsa itu berjiran dengan rumah kita, tinggal di kawasan perumahan atau menetap dalam bandar yang sama dengan kita.

Kita wajar juga melihat kepada seluruh sejarah kemasukan bangsa Yahudi di negara-negara Asia Tenggara. Apabila dikatakan bangsa Yahudi memasuki negeri-negeri Melayu melalui jalan darat, kita harus melihat kepada rekod-rekod di negara-negara yang menjadi laluan mereka sebelum sampai ke negeri-negeri Melayu.

Untuk sampai ke negeri-negeri Melayu melalui jalan darat, bangsa Yahudi harus melintasi tanah orang Siam (Thailand) sebelum boleh sampai ke tanah orang Melayu. Mereka harus melintasi Siam sebelum sampai ke tanah orang Melayu. Oleh yang demikian, kita wajar melihat catatan yang terdapat di Siam berhubung kemasukan bangsa Yahudi di negeri mereka dalam tempoh masa yang sepadan.

Dikatakan, orang Yahudi sudah memasuki China sejak 960 Masehi atau jauh lebih awal daripada tempoh masa itu. Maka jika mereka melakukan perjalanan dari China sebelum sampai ke tanah orang Melayu, mereka juga harus melalui beberapa negara lain sebelum sampai ke Siam dan kemudian masuk ke tanah orang Melayu.

Jika dari China untuk ke Siam sebelum masuk ke tanah orang Melayu, mereka pasti melalui kawasan-kawasan Siam yang hampir dengan China. Tanah orang Siam (kini Thailand moden) yang paling hampir dengan China pula ialah Chiang Mai.

Melalui rekod-rekod yang dicatatkan orang Eropah (British) yang tinggal di Siam, dikatakan kemasukan Yahudi ke tanah orang Siam bermula sejak abad ke-17 atau lebih awal. Penghijrahan itu melibatkan Yahudi Baghdadi, dari keturunan Ashkenazi yang melarikan diri dari Rusia. Kumpulan pertama hadir ke tanah Siam pula kira-kira 2,000 orang dan tinggal sementara (sebilangannya tinggal menetap) di sekitar Chiang Mai dan Phuket.

Dalam rekod yang berlainan, dikatakan kumpulan yang lain dari kalangan Yahudi Baghdadi (Ben Israel) pula datang dari India dan Parsi sampai ke Burma pada sekitar abad ke-18 dan awal abad ke-19. Dalam masa yang sama, kumpulan Yahudi dari China juga masuk ke Burma dan mengadakan perniagaan candu di Rangoon sebelum berhijrah ke Singapura pada abad ke-20. Daripada China, mereka membuat perjalanan ke tanah orang Siam dan juga sebilangan lagi membuat perjalanan ke Burma.

Pada tahun 1851 (setahun sebelum Rangoon jatuh ke tangan British pada 1852), kumpulan Yahudi dari Romania juga direkodkan menjalankan perdagangan di Burma. Dalam masa yang sama, kumpulan Yahudi itu menjadi pembekal barang-barang keperluan askar kolonial British yang bertugas sekitar Asia Tenggara.

Bilangan Yahudi di Burma menjadi lebih besar apabila British menawan Rangoon pada tahun 1852 dan pada 1857 pula, Synagog Musmeah Yeshua dibuka di Rangoon sebelum populasi mereka semakin bertambah di Mandalay, Bassin, Aikab dan Tongyi.

Ketika Perang Dunia Kedua (Disember 1941) apabila Burma dimasuki tentera Jepun, kumpulan Yahudi di Rangoon melarikan ke India (mereka gelar India sebagai Erez Israel) selepas Rangoon digempur hebat oleh tentera Jepun.

Sejak permulaan abad ke-19, kumpulan mubaligh Nasrani dan sesetengah Yahudi percaya bahawa segolongan pecahan kecil daripada suku Kayyin (Karren) di Burma adalah berasal daripada keturunan Bani Israel atau sekurang-kurangnya menerima pengaruh agama Yahudi hasil daripada asimilasi suku Kayyin dengan suku-suku Yahudi yang telah lama hilang.

Ia berikutan sub-suku (sebilangan Kayyin) itu mempercayai tuhan yang dipanggil Yuhwah yang menyamai nama YHWH (Yahweh) sepertimana yang dipercayai oleh orang Yahudi. Perkara itu terjadi adalah (berkemungkinan besar) disebabkan asimilasi segolongan Yahudi dengan orang-orang Kayyin sejak beberapa generasi yang lalu.

Lalu, kumpulan mubaligh Nasrani dan orang-orang Yahudi menamakan sub-suku Kayyin yang berasal daripada kawasan pergunungan Tibet itu sebagai salah satu daripada keturunan dua belas suku Yahudi yang telah lama hilang (rujuk: The Lost Jews of Burma, J.E Joshua).

Dalam pada itu di Vietnam, kemasukan orang Yahudi terutama dari China dan Eropah ke negara itu juga bermula sekitar abad ke-19 iaitu selepas Perancis memasuki Vietnam. Kebanyakan mereka pula berkhidmat sebagai askar-askar kolonial Perancis dan memegang jawatan penting.

Menurut Lauren Markoe dalam laporannya bertajuk The Most Migratory Religious Group yang diterbitkan buletin Christian Century mengatakan, bangsa Yahudi mula gigih mencari tanah yang dijanjikan dengan cara mengembara ke seluruh dunia sebaik sahaja meninggalkan Mesir sebagaimana menurut alur kisah peristiwa Exodus.

Dalam usaha mencari tanah yang dijanjikan itulah menyebabkan beberapa suku mereka hilang dalam catatan sejarah. Kajian yang dilakukan Markoe juga mendapati bangsa Yahudi bergerak ke seluruh dunia sehingga sampai ke Eropah dan beberapa buah negara di Asia yang bermula sejak beribu tahun lalu.

“The findings are part of a comprehensive new study on religion and global migration, released Thursday (March 8, 2012) by the Jew Forum on Religion & Public Life, which tracked the journeys of the world's 214 million (Jewish) migrants.” – Markoe.

Markoe kemudian memetik pendapat profesor Jonathan Sarna di American Jewish History Department, Brandeis Universiti yang mengatakan: "The world Jewish community is consolidating," dan membawa maksud bangsa Yahudi di seluruh dunia kini sedang bersatu untuk bangkit di bawah satu fahaman penyatuan global bermotif etnosentrik yang didukungi mereka (faham maksud tersirat?) setelah kebersatuan mereka terpisah oleh sejarah sejak beribu tahun. Ia juga membawa maksud, orang berdarah Yahudi (termasuk berdarah campuran) di seluruh dunia sedang melakukan penyatuan semula keturunan mereka selepas terpisah selama beribu-ribu tahun lampau. Ia adalah satu gerakan besar-besaran dari segi ideologi dan cita-cita tanah yang dijanjikan.

Melalui laporan Sarna, daripada keseluruhan 13.3 juta orang Yahudi (dari kalangan bangsa teras, tidak melibatkan darah campur) yang wujud di dunia moden hari ini, sebanyak 43 peratus orang Yahudi tinggal di Israel, 39 peratus lagi tinggal di Amerika, 10 peratus di Eropah dan selebihnya di lain-lain negara Asia.

Sebanyak 13.3 juta orang Yahudi wujud di serata dunia, ia pula angka bancian yang hanya melibatkan bangsa Yahudi yang dilahirkan hasil perkahwinan sesama Yahudi.

Manakala orang berdarah Yahudi campuran pula sudah pasti jauh lebih ramai walaupun tiada angka sah yang merujuk kepada perangkaan itu. Andaian itu dibuat berdasarkan identiti mereka yang tersembunyi di celah-celah bangsa Asia dan bangsa Eropah yang mana mereka sedang tinggal di negara-negara dunia sebagai migran dan warganegara.

Sarna sebagaimana dilaporkan Markoe pula memberi kata-kata yang mempunyai pembayang sejarah dengan kenyataan: "what we're losing is one of the great themes of Jewish history," sambil merujuk kepada sejarah perpecahan bangsa Yahudi di Afrika (peristiwa Exodus di Mesir), Timur Tengah (peristiwa diaspora) dan lain-lain peristiwa di lain-lain bahagian dunia yang menyebabkan perpecahan bangsa Yahudi sehingga memaksa mereka melarikan diri ke tempat yang lebih selamat.

Kini, seluruh bangsa Yahudi yang sekular (termasuk dari kalangan berdarah campuran), sedang melakukan penyatuan secara ideologi. Ia adalah penyatuan yang menjadi ‘ubat’ kepada kisah silam bangsa mereka yang terpaksa hidup merempat dalam keadaan hina selama beraibu-ribu tahun dengan beberapa siri pengusiran, peperangan dan penindasan di beberapa sudut dunia akibat keangkuhan dan ketamakan mereka sendiri.

Jika dikatakan orang Yahudi (berdarah campuran) datang ke tanah orang Melayu melalui jalan darat, maka mereka harus melalui beberapa buah kawasan di Asia Tenggara. Rekod-rekod di Thailand, Burma dan Vietnam menunjukkan bahawa bangsa Yahudi dari India, Parsi, Eropah dan China pernah masuk ke negara mereka.

Dengan memasuki Burma, Vietnam dan Siam, ia memberi gambaran bahawa bangsa Yahudi juga memasuki tanah orang Melayu dengan menjadikan negara-negara itu sebagai laluan mereka untuk sampai ke sini.

Catatan Alfonse de Albuqueque pula mengatakan orang Yahudi telah memasuki negeri-negeri orang Melayu menggunakan jalan darat sejak sebelum Portugis sampai ke Melaka pada 1511 melalui berita yang disampaikan kepadanya oleh Rui de Araujo (tinggal di Melaka sejak 1509).

Orang Burma, Vietnam dan Thailand mempunyai rekod mereka sendiri mengenai kemasukan dan perjalanan bangsa Yahudi ke tanah-tanah mereka. Jika berpandukan kepada petunjuk yang dicatatkan Albuquerque, orang Yahudi semestinya melalui Siam terlebih dahulu sebelum sampai ke negeri-negeri Melayu. Daripada mana-mana arah sekalipun, jika mengikut jalan darat, orang Yahudi harus melintasi Siam terlebih dahulu.

Jika pula orang Yahudi dari China mahu sampai ke negeri Melayu, mereka semestinya mengikut jalan-jalan yang hampir dengan China seperti Vietnam dan Burma sebelum masuk ke Siam dan kemudian negeri Melayu. Manakala di Siam dan Burma memang ada mencatat kemasukan bangsa Yahudi ke negara mereka.

Itulah jejak-jejak mereka.

Cuma sedikit jejak mereka yang diberikan kepada anda semua yang disayangi supaya sentiasa sedar, waspada dan bersedia.

Kalau orang Siam, Vietnam dan Burma ada merekodkan perjalanan Yahudi ke tanah-tanah mereka, bagaimana pula dengan kita yang menjadi penghuni di tanah besar (semenanjung yang bersambung dengan tanah besar benua yang tidak dipisahkan oleh laut) iaitu tanah yang ‘paling hujung’ dan ‘paling bawah’ dalam peta Asia?

Adakah kita mempunyai rekod-rekod bertulis yang sama?



-STALKER-

5 comments:

  1. wallahua'lam bissawaab....
    ct

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Admin..

    1. Saya adalah pembaca setia artikel blog anda dan saya amat tertarik dengan tajuk 'Yahadut Mizrah'.

    2. Saya amat berbesar hati jika anda mengeluarkan satu artikel khas yang mengetengahkan individu-individu Yahadut Mizrah di Malaysia dan Asia Tenggara. Contoh yang saya tahu :

    1) Ahli Parlimen Seputeh : Teresa Kok
    2) Ahmad Dhani (Dewa 19) : Kini berada dalam program Mania (Astro).

    3. Keyahudian Ahmad Dhani dapat dilihat dalam carian Youtube "Ahmad Dhani Yahudi".

    4. Diharap dengan pendedahan tersebut dapat membuka mata banyak pihak yang mengagungkan mereka.

    ReplyDelete
  3. Salam kembali.

    Arif Dzain, blog ini seboleh-bolehnya tidak mahu mengaitkan nama sesiapa. Tapi, kita hanya akan cuba memberi 'hint-hint' mengenai individu-individu yang berkaitan.

    _WAQQAS

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Admin..

    1. Disini saya sertakan alamat page Aku-Macjay (Facebook) yang menyatakan tentang kewujudan masyarakat Yahudi di Indonesia (Yahadut Mizrah).

    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=409371885747181&set=a.157756964242009.33808.155281547822884&type=1

    2. Besar hati saya jika artikel terbaru tentang perkara ini dikeluarkan (pembongkaran). Waktu ini individu Yahadut Mizrah tersebut semakin diangkat dan rencana kariernya semakin mendapat tempat dalam akhbar tempatan.

    ReplyDelete

PERHATIAN!!!

Pembaca diminta supaya mengguna bahasa yang sopan dan penuh santun dalam ruang komen. Sila guna bahasa bersopan santun walaupun anda tidak bersetuju dengan mana-mana artikel di sini. Sila jadi orang yang matang dalam menyuarakan sesuatu komen terhadap sesuatu perkara. Komen-komen yang menggunakan bahasa kesat akan dibuang walaupun ia bermaklumat atau sarat dengan isi kritis. Bahasa keras dan bahasa kesat adalah dua perkara yang berbeza. Harap maklum.