19 Feb 2012

Yahadut Mizrah: Laluan Sutera

SUMBER-SUMBER teks Yahudi kerap menyebut bahawa Gog dan Magog (Yakjuj dan Makjuj) lahir daripada keturunan Yaphet bin Nuh. Daripada keturunan Yaphet, lahir suku-suku bangsa yang berlegar sekitar padang ragut Eurasia, sebuah padang luas yang merangkumi sebahagian Eropah Timur dan sebahagian Asia.

Sebilangan mereka berpindah ke Eropah dan dipanggil suku Scythia dan Saxon. Sebilangan lagi berpindah ke Asia dan dipanggil Mongol dan Tartar. Kumpulan barbar nomad itu yang memasuki Asia pula kemudian menetap di sekitar Mongolia, sebahagian wilayah di tanah besar China dan Turki.

Perjalanan suku bangsa (Gog Magog) dari jurai keturunan Yaphet itu pula mempunyai hubungan induk bangsa dengan suku-suku Yahudi yang telah lama hilang. Kenyataan itu dikuatkan dengan perjalan sejarah mereka sendiri yang direkodkan dalam pelbagai sumber, malah kajian genetik pada sekitar 1990-an di Jerman juga membuktikan bahawa suku Mongol mempunyai kod genetik yang menyamai Scythia dan juga Yahudi.

Dari segi hubungan Scythia(Saxon)-Mongol-Yahudi secara sejarahnya dan genetiknya, ia sudah dibuktikan secara saintifik. Bagi mendapatkan keterangan lanjut, ia boleh dirujuk melalui hasil penerangan terhadap kajian genetik Yahudi di Jerman seperti yang dimaksudkan.

Kemudian pada sekitar 960 Masehi (zaman Dinasti Song), direkodkan mengenai kemasukan orang Yahudi di China akibat kesan daripada peristiwa diaspora bangsa itu pada abad awal Masehi. Bangsa Yahudi yang memasuki China kemudian menetap di Kaifeng (salah satu kawasan di wilayah Hennan) dan berasimilasi dengan masyarakat Cina di sana. Ia seterusnya melahirkan bangsa baru hasil campuran darah Yahudi dengan darah Cina. Agama mereka pula ialah agama Yahudi dan lain-lain agama yang terlahir daripada kepercayaan ketuhanan mengikut cara Yahudi (sesetengahnya beragama Nasrani mengikut fahaman Yahudi). Dari segi pengkelompokan sub-bangsa Yahudi, ia disebut Yahadut Mizrah (minta izin untuk memanggil mereka sebagai bangsa hybrid).

Yahadut Mizrah bukan hanya melibatkan percampuran darah Yahudi dengan darah orang Cina sahaja. Malah di beberapa negara lain, bangsa Yahudi turut berasimilasi dengan lain-lain bangsa selain mereka melalui ikatan perkahwinan bagi melahirkan bangsa-bangsa baru yang mempunyai campuran darah mereka.

Di Ethopia, bangsa Yahudi berkahwin dengan bangsa Habsyah yang berkulit hitam dan melahirkan keturunan Yahudi kulit hitam. Manakala di Eropah moden juga menyaksikan perkara yang sama melibatkan percampuran darah sehingga melahirkan bangsa-bangsa baru yang berdarah Yahudi.

Semua anak-anak mereka dibesarkan mengikut cara Yahudi, berfikir seperti Yahudi dan berkelakuan seperti Yahudi. Ia kerana bangsa Yahudi sangat dominan dalam memastikan bangsa-bangsa lain mengikut cara mereka dan sikap sedemikian itu disebut jelas oleh Allah dalam al-Quran sebagai peringatan kepada umat Islam.

Bermula tahun 960 Masehi, bangsa Yahudi yang bercampur dengan darah orang Asia Timur terus berkembang. Ia ditambah lagi dengan kemasukan awal oleh suku Mongol ke Asia Timur sejak Sebelum Masehi, keadaan itu menyebabkan Asia Timur yang agak hampir dengan padang ragut Eurasia terus menyaksikan kelahiran demi kelahiran anak-anak bangsa baru yang mempunyai darah Yahudi dan Mongol-Scythia (Indo-Scyth).

Antara tempoh 960 Masehi hingga 1100 Masehi, bangsa hybrid ini pada awalnya hanya berlegar sekitar tempat mereka berhenti (menetap) iaitu di sekitar wilayah-wilayah yang mereka duduki termasuk Asia Timur, sebahagian Eropah serta sebahagian wilayah di utara Asia Barat dan wilayah bahagian utara Asia Selatan atas beberapa sebab seperti kekalahan Scythia ketika diserang balas oleh Assyria dan peristiwa diaspora.

Seperti sedang mengalami trauma akibat dua peristiwa itu, bangsa hybrid ini mengambil langkah untuk menetap sebelum meledakkan gelombang ‘kebangkitan’ bangsa campuran darah itu yang membawa kehancuran di pentas dunia sebagaimana direkodkan oleh pencatat-pencatat sejarah.

Ia dimulakan dengan kebangkitan Scythia dari saudara sama darah mereka yang juga mahir menunggang kuda serta memanah iaitu Mongol. Bermula dengan gelombang itu, tanah-tanah orang Arab diserbu dan diserang serta diranapkan sehingga menyaksikan keruntuhan pemerintahan Islam terutama kerajaan Abbassiyah oleh orang-orang pagan Mongol. Daripada kejatuhan kerajaan-kerajaan Islam itu, dicatatkan terdapat gerombolan orang Arab yang mengekori orang Mongol untuk melakukan serangan balas.

Pecahan suku Scythia di beberapa bahagian Eropah pula turut berkembang melalui kelahiran demi kelahiran meskipun melalui zaman tidak menentu di sana. Peredaran zaman pula terus menyaksikan perkembangan suku bangsa itu yang akhirnya tersebar ke seluruh Eropah yang mana digelarkan nenek moyang orang Eropah adalah sebagai dari suku Saxon.

Sebutan Saxon pula terhasil daripada perubahan sebutan Scyth-Shetia-Shatka-Shetka-Shakashu-Shakashun-Saksun-Seaxen-Sasun-Sahson-Sahuns-Saxon. Perubahan sebutan itu berlaku disebabkan oleh sebutan lidah bangsa-bangsa yang pernah diserang oleh mereka pada sepanjang perjalanan bangsa mereka sebelum sampai ke Eropah selepas kurun kelima.

Orang-orang Saxon yang menjadi nenek moyang bangsa Eropah paling ramai menduduki Germania (Jerman) pada awal kedatangan mereka ke Eropah sebelum berkembang ke seluruh Eropah. Ia termasuk berkembang sehingga ke England, Portugal, Sepanyol dan sekitar gugusan Scandinavia. Bagaimanapun, cara mereka berkembang di Eropah juga adalah dengan cara yang sama seperti sebelum suku Scythia meninggalkan Asia Tengah iaitu dengan cara melakukan kerosakan serta gemar berperang.

Ketika orang Saxon gigih berkembang di Eropah, berlaku banyak siri perang sepertimana sejarah orang-orang Viking (orang Sahuns atau orang Huns) dalam sejarah awal Eropah. Pada ketika itu, agama mereka ialah Pagan.

Apabila Eropah (Scythia moden) memasuki zaman perluasan kuasa terhadap beberapa bahagian dunia, ia menyaksikan perubahan yang sangat besar dalam pelbagai keadaan. Sub-bangsa Yahadut Mizrah yang bergerak perlahan-lahan ke seluruh pelosok dunia untuk terus berkembang juga semakin mudah digerakkan ketika era kolonial Eropah.

--

Berbekalkan wajah yang tidak kelihatan seperti Yahudi, golongan hybrid ini sebenarnya lebih mudah menjayakan cita-cita Yahudi berbanding orang Yahudi teras itu sendiri pada ketika bangsa-bangsa lain tidak menerima bangsa Yahudi (bangsa teras) untuk dijadikan kawan yang boleh dipercayai.

Ia kerana walaupun wajah mereka tidak mewarisi alis rupa seperti bangsa teras mereka, namun hati dan jiwa mereka adalah Yahudi. Cita-cita mereka ialah untuk menjadikan cita-cita bangsa teras mereka itu berjaya. Segala perlakuan, urusan, dan sokongan diberikan sepenuhnya terhadap bangsa teras mereka bagi melihat kejayaan yang dicita-citakan bersama.

Mereka bekerja untuk kepentingan bangsa teras mereka dan untuk bangsa-bangsa yang mempunyai profil darah yang sama dengan darah mereka. Darah itu ialah darah Yahudi. Begitu juga dengan suku Syth (kini Eropah), sama-sama bekerja untuk kepentingan bangsa teras mereka.

Apabila dihitung Yahadut Mizrah dan bangsa-bangsa utama Scyth di Eropah dan dibandingkan dengan kekuatan orang Islam hari ini, ia menyamai maksud hadis Rasulullah bahawa pada akhir zaman kita akan melihat bahawa setiap 9 daripada 10 orang manusia adalah Yakjuj dan Makjuj, manakala hanya seorang sahaja orang Islam daripada jumlah 10 orang itu. Namun, usah gentar.

Sub-bangsa hybrid Yahudi yang lahir di Kaifeng kemudian berkembang sekitar Asia Timur. Mereka memasuki wilayah-wilayah lain sekitar tanah besar China, hidup bersama orang-orang Han, Manchu, Chin dan lain-lain suku bangsa Cina melalui asimilasi perkahwinan.

Pada masa yang sama, mereka mengekalkan cara berfikir seperti orang Yahudi dan melaksanakan tindak tanduk yang menguntungkan bangsa teras mereka. Sesetengahnya mengekalkan ajaran agama Yahudi dan sesetengah yang lain menganut agama Nasrani yang juga lahir daripada Yahudi. Mereka hanya menerima nilai-nilai yang dibawa Yahudi termasuk dari aspek perniagaan, perdagangan dan juga keagamaan di sepanjang perjalanan mereka di seluruh pelosok dunia.

Kemasukan bangsa Yahudi ke Kaifeng mempunyai sejarah yang berkaitan dengan Laluan Sutera atau Silk Road (206 Sebelum Masehi hingga 220 Masehi). Ia adalah tempoh alur masa (time line) yang sama dengan era Rom, hampir kira-kira 100 tahun selepas peristiwa pembakaran Jerusalem yang menyaksikan orang Nasrani dan Yahudi digempur tentera Rom.

Petunjuk kepada kemasukan itu selari dengan tempoh Laluan Sutera dijadikan laluan utama darat ke Asia yang turut melintasi padang ragut Eurasia (Afro-Eurasia) yang menghubungkan Asia Timur dengan Asia Selatan, Asia Tengah, Asia Barat, Meditteranean, Afrika dan Eropah.

Laluan itu terkenal pada tempoh waktu tersebut (206 Sebelum Masehi hingga 220 Masehi) sebagai laluan untuk ke bahagian Timur dunia di Asia. Disebabkan ia juga menghubungkan Asia Tengah dan Asia Barat, ia membolehkan bangsa Yahudi mengikut laluan yang sama untuk ke Asia dan sampai ke China (Kaifeng) pada kira-kira 900 Masehi yang lalu.

Laluan Sutera digunakan sebagai jalan darat ke Asia pada tempoh yang sama dengan era Rom. Dalam tempoh yang lebih awal (antara tahun 66 Masehi hingga 135 Masehi), Rom melakukan kekejaman melalui tiga episod perang terhadap orang Yahudi dan Nasrani di Jerusalem dalam tempoh itu. Orang Yahudi memanggil peristiwa itu sebagai ha-Mred-ha-Gdol atau juga disebut The Great Diaspora atau The Great Revolt yang menyaksikan bangsa Yahudi berpecah ke serata dunia untuk menyelamatkan diri.

Ia hukuman daripada Allah selepas Yahudi mendustakan risalah yang dibawa Nabi Isa. Akibatnya, Allah menurunkan bala kepada mereka berupa peperangan hebat daripada tentera Rom yang sebelum itu bersekutu dengan mereka untuk menjayakan komplot membunuh Nabi Isa.

Atas faktor The Great Diaspora itu, mereka juga melarikan diri sampai ke Asia, orang Yahudi melarikan diri ke beberapa bahagian di dunia termasuk ke Asia dengan menggunakan Laluan Sutera yang berakhir di tanah besar China. Ia tidak mustahil kerana Laluan Sutera sememangnya menghubungkan Asia Barat dan Asia Tengah dengan melalui utara Arab dan Parsi sebelum masuk ke Asia melalui utara India.

Barangkali, kemasukan orang Yahudi adalah jauh lebih awal daripada 960 Masehi (tarikh yang dipersetujui dan direkodkan secara rasmi oleh komuniti Yahudi Yewtai Kaifeng). Kemasukan mereka ke Asia Timur mungkin lebih awal iaitu sekitar abad pertama Masehi atau abad kedua Masehi lagi iaitu semasa atau selepas tragedi pembedilan Jerusalem oleh Rom.

Di antara Yahudi yang melarikan diri tersebut ialah para Yahudi yang berpegang kepada ajaran lama (Judai), serta para Yahudi yang berpegang kepada ajaran baru (Nasrani). Asia Timur dijadikan tempat bersembunyi mungkin disebabkan oleh jaraknya yang jauh daripada Jerusalem yang sedang dibedil tentera Rom ketika itu. Sebaik sampai ke Asia, mereka berdiam diri dan berasimilasi dengan orang Asia Timur.

Dalam sesetengah pendapat, dikatakan Rom menjalin hubungan dengan China pada tahun 78 Masehi dalam hal ehwal perdagangan dan membina hubungan dua hala. Hubungan itu terjalin semasa berlakunya perang Rom-Yahudi di Jerusalem. Hubungan ini pula cuba ditentang oleh Empayar Kushan (kini Afghanistan dan sebahagian Pakistan) ketika itu atas beberapa faktor.

Pada masa yang sama juga, orang Yahudi sebilangannya mungkin sudah sampai ke Asia Timur atau dalam perjalanan ke sana. Hubungan yang dijalinkan Rom dengan China adalah mungkin pada masa yang sama untuk menjejak kumpulan-kumpulan bangsa Yahudi yang melarikan diri ke Asia Timur. Jarak masa itu sangat selari dan secocok apabila dipadankan dengan populariti Laluan Sutera dan Perang Rom-Yahudi ketika itu.

Tanah besar China menjadi sebuah kuasa besar di Asia Timur ketika Sebelum Masehi dan abad-abad awal Masehi sebelum kemasukan British semasa zaman kolonial. Kerancakan aktiviti perdagangan menjadi antara sumber ekonomi utama China walaupun sering menerima ancaman daripada kuasa-kuasa asing sejak Sebelum Masehi dan semasa Masehi.

Yahudi yang bersembunyi di China pula seperti dikatakan sebelum ini, sudah berkembang dan bertebaran di tanah besar China. Mereka memasuki wilayah-wilayah lain di tanah besar China dan membina penempatan komuniti untuk sama-sama terlibat dalam perdagangan. Ia tidak mustahil kerana manusia sememangnya sentiasa bergerak.

Menjadi kelebihan golongan itu ialah wajah mereka yang saling tidak tumpah dengan etnik-etnik Cina yang lain di tanah besar kerana turut memiliki genetik Cina. Walhal, mereka mempunyai darah Yahudi dan mempunyai jiwa serta pemikiran Yahudi.

Tembelang mereka ini boleh dikesan ketika Perang Candu di China pada tahun 1839 hingga 1842 apabila dikesan kewujudan kumpulan pembelot yang bergerak secara bawah tanah (kongsi gelap, secret society) dan bekerjasama dengan British untuk membawa masuk bekalan candu secara berlebihan iaitu tidak mengikut syarat perjanjian perdagangan candu di China ketika itu.

Mereka terus bergerak ke seluruh Asia menggunakan jalan darat sehingga memasuki Siam (melalui Chiang Mai) sebelum masuk ke Tanah Melayu (sebelah utara semenanjung). Ia berlaku sekitar era kolonial British di Asia.

Kita tidak mengatakan semua kaum Cina itu sebagai Yahadut Mizrah, tidak sekali-kali dan tidak perlu ada salah faham. Ia kerana kaum Cina itu sendiri merupakan bangsa yang besar dan mempunyai suku-suku tersendiri.

Manakala Yahadut Mizrah pula dikesan sebagai satu suku Cina di Kaifeng yang mempunyai darah Yahudi disebabkan perkahwinan selepas kemasukan Yahudi di kawasan itu (dalam artikel ini kita hanya menggunakan rekod popular dan bukan rekod-rekod lisan atau catatan-catatan lama). Bukan semua kaum Cina, tetapi hanya melibatkan beberapa komuniti bangsa Cina sahaja yang berasimilasi dengan Yahudi.

Selain Kaifeng, terdapat beberapa kawasan lain yang turut menjadi tempat persinggahan Yahudi di tanah besar China. Asimilasi yang berlaku bukan sahaja melahirkan zuriat-zuriat yang mempunyai darah campuran Yahudi, malah turut mewariskan agama serta ideologi (superiority) yang dibawa oleh Yahudi.

Berdasarkan rekod di Hennan, Canton dan Shanxi, nama-nama keluarga (surname) mereka pula ialah Ai, Gao, Gaw, Shi, Chee, Jin, Li, Lee, Lim, Lin, Zhang dan Zhao. Dalam rekod lain, sebilangan keluarga Zhang dilaporkan memeluk agama Islam pada awal abad ke-20.

Pemberontakan Taipeng (1850-1864) yang melibatkan perang saudara melibatkan ketegangan beberapa suku di China menyebabkan suku Yahudi Kaifeng mengalami keadaan yang hampir sama dengan diaspora. Sesetengah pendapat mengatakan pemberontakan tercetus akibat perbalahan akidah antara tiga komuniti iaitu Nasrani, Yahadut Kaifeng dan Muslim berdarah Cina.

Akibat pemberontakan, sebahagian Yahadut melarikan diri pulang ke Kaifeng dan sebahagian lagi melarikan diri ke kawasan-kawasan lain tanpa rekod yang jelas. Sebahagian lagi dikatakan melarikan diri ke kawasan berdekatan laut di sekitar tanah besar China dan memainkan peranan membantu memperbesar kegiatan perdagangan di China pada awal abad ke-20. Sesetengahnya pula memeluk Islam.

Selepas Perang Dunia Pertama pula, direkodkan ramai Yahudi Ashkenazi dari Eropah dilaporkan tiba ke China dan berlaku sekali lagi asimilasi dengan bangsa tempatan sehingga melahirkan satu lagi kelompok Yahadut Mizrah terutama di Canton, Shanghai serta lain-lain wilayah.

Kedatangan British ke China memberi impak besar kepada perkembangan Yahadut Mizrah yang melarikan diri dan hidup melibatkan diri dalam kegiatan perdagangan di sekitar pelabuhan-pelabuhan. Mereka melibatkan diri dalam kegiatan perdagangan serta menjalin hubungan dengan British. Hubungan dengan British membolehkan Yahadut Mizrah terlibat dalam perdagangan dengan jajahan takluk British merangkumi Tanah Melayu, Borneo dan India.

Kegiatan perdagangan tersebut juga membolehkan Yahadut Mizrah berpindah dari China ke jajahan-jajahan British di sekitar Asia Tenggara dan Asia Selatan untuk membina komuniti mereka di jajahan-jajahan tersebut serta menguasai sektor-sektor ekonomi dan mendapat perhatian secukupnya oleh British.

Kemasukan Yahudi ke China tidak berlaku hanya sekali, ia berlaku sebanyak berkali-kali terutama ketika era kolonial Eropah ke atas tanah-tanah Asia. Zuriat-zuriat berdarah campuran Yahudi itu pula diberi kelebihan oleh pihak kolonial untuk terlibat dalam kegiatan perdagangan East India Company.

Kegiatan perdagangan East India Company menjadi salah satu faktor yang membawa kepada tersebarnya Yahadut Mizrah ke seluruh tanah jajahan mereka di Asia.

Bangsa Yahudi memiliki sejarah yang sangat panjang dan sentiasa menyelinap masuk ke dalam hampir semua peradaban demi survival bangsa mereka. Sejarah silam Sebelum Masehi menyaksikan kewujudan mereka di hampir semua tamadun termasuk Babilon, Mesir, Assyria dan sebagainya. Manakala sejarah semasa Masehi pula menyaksikan situasi yang sama, mereka terus berkembang dan hidup di seluruh pelosok dunia.

Apabila tiba waktunya, mereka akan timbul di celah-celah kita semua tanpa disedari. Timbulnya mereka adalah bersama semangat menjayakan cita-cita bangsa teras mereka. East India Company telah membawa mereka ke serata dunia. Bukan semua yang memiliki wajah hampir sama itu adalah Yahadut Mizrah. Bukan semua.


Yahadut Mizrah dari Asia Timur terus bergerak ke seluruh Asia


Ada di antara mereka yang memeluk Islam dan beriman kepada Allah.



-STALKER-

7 comments:

  1. subhanallah...ilmu n info baru yg kurang didedahkan kepada umum. kalau lah yahadut ni da trsebar ke serata ceruk tamadun n bangsa, terutamanya dalam area asia, bagaimana dengan nusantara? kalau lah yahadut tu wujud berasimilasi dengan pelbagai bangsa seluruh dunia spt eropah, mogol, china, habsyah, tidakkah dalam kalangan melayu mereka juga berasimilasi? atau bangsa melayu bebas daripada mereka? adakah melayu celup (pan-asian look) kahwin campur tu boleh diakatakan yahadut sbb org2 eropah kan spt yg disebut d atas dari susur galur saxon? terima kasih.

    ReplyDelete
  2. ... menang pertempuran, tapi
    kalah peperangan ...

    sama macam tentera jepun yg kalah dgn tentera u.s.a
    pd penghujung perang dunia ke dua

    kene bom atom dan nuklear, dua bijik.. terus kalah perang

    DAN SAMA LAH JUGA KEADAAN NYA.......

    iaitu pada akhir nya, seluruh org YAHUDI KAFIR DAN SEKUTU MEREKA
    akan kalah dan hancur juga...

    kalah dgn org2 islam dan 'PERJUANGAN ISTIMEWA' mereka

    IAITU perjuangan bani tamim, imam mahdi
    dan nabi isa a.s.....

    itu lah janji ALLAH SUBHANAHU WA TA A'LA ( ALLAH S.W.T )

    ALLAH YANG MAHA SUCI LAGI MAHA TINGGI

    TUHAN utk agama islam semata-mata

    TUHAN utk sekalian makhluk dan alam

    dan janji ALLAH itu
    janji yang benar......



    ==== di pihak mana kah kita ????? ====

    ==yeop==

    ReplyDelete
  3. Saya baca fakta-fakta di atas banyak yg dikembangkan daripada buku Yakjuj Makjuj - Bencana dari Gunung hasil kajian mendalam daripada profesor muhammad alexander atau nama sebenarnya Wisnu Sasongko.. Terima kasih kepada admin kerana menerangkan tentang yahadut mizrah yg tidak terdapat dalam buku Muhammad Alexander..

    ReplyDelete
  4. salam.

    Anonymous Feb 29, 2012 05:45 AM,

    Fakta adalah tetap sebagai fakta. Walau daripada sumber mana pun ia dirujuk, ia tetap fakta yang sama.

    Andai dikatakan Umat Terakhir mengembangkan fakta daripada Wisnu, kita tidak dapat menghalang saudara/saudari daripada berfikir seperti itu berdasarkan apa yang saudara/saudari pernah baca mengenai hasil kajian beliau. Namun, fakta adalah tetap fakta walau dirujuk dalam mana-mana sumber sekali pun. Wisnu juga merujuk pelbagai sumber dalam penulisannya. Ia adalah disiplin asas dalam sesebuah kajian akademik dan ilmiah.

    Namun, yang membezakan antara satu kajian dengan kajian yang lain ialah 'perkara baru' yang ditemui selepas merujuk sumber-sumber yang sama atau sumber yang berbeza. Yahadut Mizrah pula bukan sesuatu yang baru, tetapi ia tidak diserlahkan dalam catatan-catatan sejarah popular.

    Kita membuat pelbagai rujukan melalui rekod-rekod sejarah yang popular. Namun, kita belum lagi mengetengahkan catatan-catatan pengembara silam yang disimpan sejak turun-temurun. Yahadut Mizrah adalah sejarah yang ditenggelamkan oleh catatan-catatan sejarah yang popular.

    Harap maklum.

    Banyakkan membaca, Umat Terakhir sangat suka orang yang suka membaca seperti saudara/saudari.

    _WAQQAS

    ReplyDelete
  5. mistisfile sy da xbole nak follow blog dia mcm maner yea??blog dia da jdk private? sy suka semua entry y dia post

    ReplyDelete
  6. ADMIN Mar 1, 2012 08:34 PM

    Salam

    Memang betol pun bro.. Fakta tetap fakta dan ditiru atau disalin dari mana pun ianya tetap fakta... Tak kisahlah, janji ianya ilmu... Ilmu patut dikongsi kan? Sy minat baca dekat sini... Sebab saya minat untuk kaji dengan lebih dalam berkenaan yahudi.. Terima kasih admin... :)

    ReplyDelete
  7. Saya pernah mengembara sampai ke Kaifeng beberapa tahun lalu. Rasanya ada bangunan lama yang ada simbol bintang 6 bucu itu. Malangnya, saya tiba tanpa mengetahui sejarahnya.

    AM

    ReplyDelete

PERHATIAN!!!

Pembaca diminta supaya mengguna bahasa yang sopan dan penuh santun dalam ruang komen. Sila guna bahasa bersopan santun walaupun anda tidak bersetuju dengan mana-mana artikel di sini. Sila jadi orang yang matang dalam menyuarakan sesuatu komen terhadap sesuatu perkara. Komen-komen yang menggunakan bahasa kesat akan dibuang walaupun ia bermaklumat atau sarat dengan isi kritis. Bahasa keras dan bahasa kesat adalah dua perkara yang berbeza. Harap maklum.