27 Feb 2013

Nota Panel: Bukan begitu kalau mahu berdakwah




Mahu jadi mangsa atau mahu jadi orang tengah?


SEJAK dari dahulu sampai sekarang, jenis sikap yang satu ini tidak dapat disingkirkan daripada jiwa pengikut politik. Memaki, mencela, mencerca, mengutuk, menghina, mengata, menghambur kata-kata kesat dan merendah-rendahkan orang lain. Susah sungguh untuk mereka buang sikap yang jenis itu.

Mereka kata hendak berdakwah dan menyebarkan Islam, tetapi berdakwah apa kalau mulut itu tidak pernah lekang daripada mengucapkan kata-kata nista dan caci maki terhadap orang lain. Kalau hendak berdakwah, maka tunjukkanlah sikap-sikap terpuji. Baharulah orang lain akan melihat dan berkata: “oh, itulah sikap orang Islam. Sungguh terpuji. Baik perlakuannya dan sungguh sopan tutur katanya.”

Tapi berlaku sebaliknya, mereka suka mencaci dan menghina orang lain. Walaupun begitu, mereka tetap mendabik dada dan megah mengaku bahawa mereka adalah golongan yang sedia berdakwah dan menyebarkan Islam di atas muka bumi dan sanggup mati demi Islam. Sedarkah mereka bahawa sikap buruk mereka yang suka mencaci dan berkelakuan buruk itu sebenarnya akan memberi imej yang terlalu buruk terhadap Islam? Mereka akan membuat orang bukan Islam berfikir bahawa tiada apa yang baik mengenai Islam.

Mulut mereka itu sudah tidak boleh lekang daripada mencaci maki dan mengherdik orang lain. Berdakwah apa kalau tidak boleh tunjukkan sikap yang baik lagi terpuji. Itu bukan berdakwah wahai abang-abang, adik-adik, kakak-kakak, datuk-datuk, nenek-nenek semua. Itu bukan cara berdakwah, itu hanya menjadikan imej orang Islam bertambah buruk. Kalau mulut tak boleh ditahan kerana sudah ketagih nak memaki hamun, nanti jangan terkejut kalau ada orang bukan Islam berkata: “oh, itukah sikap orang Islam. Mencaci, mengutuk dan memaki hamun orang lain.”

Kalau mahu berdakwah, orang Islam kena tunjukkan sikap dan tutur kata yang baik. Nabi kita berdakwah dengan cukup sempurna. Biarpun seorang tua Yahudi memaki dan mencaci baginda setiap hari, tetapi baginda Nabi tidak pula mencaci orang tua yang buta itu. Malah, disuapnya makanan ke dalam mulut orang tua itu, meskipun orang tua itu tidak henti-henti mengutuk baginda walaupun sedang mengunyah makanan. Nabi kita tak ajar kita caci maki orang lain, nabi menghadapi semua itu dengan senyuman.

Tetapi apa yang segolongan daripada kita buat hari ini? Segolongan itu kata (kononnya) merekalah pejuang Islam dan pendakwah. Namun, mereka gagal tunjukkan sikap yang baik, gagal juga untuk menyusun kata-kata yang baik. Berdakwah keldai apa kalau begitu. Mulut sudah tidak jauh beza dengan suara keldai.

Kalau ada yang tidak sehaluan dengan sikap buruk mereka itu, kalau juga ada yang tidak sehaluan dengan budaya politik mereka, maka mereka akan segera mengutuk, mencaci dan menghina orang yang tidak sehaluan dengan mereka dengan selamba tanpa rasa bersalah. Pada masa yang sama, mereka masih perasan bahawa merekalah pejuang Islam dan juga pendakwah.

Dalam berpolitik juga, mereka buat perkara sama. Apa yang sama itu wahai YB-YB, tuan-tuan dan puan-puan semua? Mereka tetap suka mengutuk, mencaci, menghina dan mencerca mengherdik orang lain yang tidak sehaluan dengan ism politik mereka.

Mereka kata mereka mahu berkempen dan berdakwah supaya orang lain mengenali Islam. Tetapi, begitukah caranya tuan-tuan dan puan-puan? Adakah bekempen dan berdakwah itu mensyaratkan kita supaya mencerca dan memaki hamun serta mengherdik orang lain yang tidak sehaluan dengan mereka?

Mereka lupa. Kalau hendak berpolitik, mereka kena yakinkan orang-orang yang berdiri di atas pagar kerana orang yang berdiri di atas pagar itu adalah orang-orang yang sentiasa memerhati tingkah laku mereka. Mereka tidak perlu yakinkan orang-orang yang sudah taksub dengan budaya mereka, sebaliknya mereka perlu yakinkan orang-orang yang berdiri di atas pagar.

Tetapi malangnya, mereka tidak tunjukkan sikap dan tutur kata yang baik. Bagaimana orang yang duduk atas pagar akan terpesona dengan ‘akhlak’ berkualiti rendah yang ditunjukkan mereka. Kalau perkara semudah menjaga tutur kata dan adab sopan pun mereka tidak boleh buat dengan baik, bagaimana orang lain hendak yakin dengan Islam yang mahu mereka dakwahkan.

Orang atas pagar ini adalah orang yang tidak memihak kepada sesiapa sehingga mereka melihat kebaikan yang ada pada segolongan yang mahu meyakinkan mereka. Sudah tentu orang atas pagar ini tidak mahu anak-anak mereka pula mengikut sikap buruk yang ditunjukkan golongan yang mengaku pendakwah itu. Tidak ada sesiapapun di atas dunia ini mahu anak-anak mereka ikut sikap buruk. Orang paling jahat atas muka bumi pun masih mahu melihat anak-anak mereka mengikut sikap yang baik. Kalau kita gagal tunjuk sikap yang baik, siapa lagi yang mahu mengikut kita?

Ada lagi satu golongan. Mereka (yang tidak sehaluan dengan pemikiran pendakwah jenis suka mengutuk ini) juga buat perkara yang lebih kurang sama. Mereka juga kata mahu memartabatkan Islam, tetapi selalu pula adakan pesta-pesta dan keramaian hiburan yang tidak memurnikan Islam. Sudah tentulah perbuatan mereka itu tidak membawa kepada apa-apa kebaikan kepada umat Islam. Memartabatkan Islam apa kalau macam itu.

Dalam mereka bercakap untuk memartabatkan Islam, majlis keramaian yang ada hiburan tetap mereka tidak cuba sisihkan. Ada saja konsert itu dan konsert ini, anak-anak muda pula mestilah ramai hadir meramaikan majlis sebab ada hiburan. Selepas habis acara hiburan, ke mana anak-anak muda itu pergi?

Memang segolongan yang satu lagi itu ada mengajar (mempromosi) adab sopan dalam televisyen, tetapi kalau ada acara keramaian, lain pula jadinya. Itu pun masalah juga bagi golongan yang satu ini. Lain cakap, lain pula buatnya. Sama saja dua-dua golongan itu. Terhimpit dan termangsa adalah anda semua. Dua golongan itu bercakaran, mangsa yang terhimpit adalah anda semua.

Kalau mereka bercakaran, siapa yang wajar mendamaikan? Kalau mulut segolongan itu suka mencaci maki dan mengherdik orang lain, siapa yang wajar mengajar mereka adab sopan? Kalau yang segolongan lagi tidak boleh menjadi yang terbaik, siapa yang wajar membantu mereka supaya dapat menjadi yang terbaik? Adakah anda semua hanya mahu melihat kedua-duanya saling bercakaran?

Kalau anda terus melihat mereka berdua bercakaran, anda semua tetap akan menjadi terhimpit dan termangsa. Kalau anda semua tidak mahu terhimpit dan termangsa maka anda harus melakukan sesuatu. Apa yang harus anda buat?


Ajarlah mereka adab sopan.
Bantulah mereka menjadi yang terbaik.
Damaikanlah dua saudara-saudaramu yang bercakaran.


Kita tidak mahu anak-anak kita mengikut sikap yang tidak baik.
Kita lebih suka anak-anak kita mengikut yang terbaik.

-B-


.

21 Feb 2013

Art of con: Nota


Nota: Beberapa lagi istilah


MASIH terdapat banyak istilah dan terma yang wajar diketahui sebelum kita menyelam lebih dalam untuk memahami art of con. Istilah-istilah itu perlu diketahui makna-makna oleh anda supaya tidak terkeliru atau teraba-raba mencari maksud untuk memahami seni tipu daya ini.

Di sini, kita tambah beberapa lagi istilah.

Artikel ini hanya sebagai nota yang disertakan dengan contoh-contoh supaya anda mudah menjadi orang-orang yang difahamkan dalam artikel-artikel selanjutnya selepas ini. Ingat, permainan con menggunakan seni yang sangat kemas, anda perlu memahaminya baik-baik.
--

“Rules of con”
Peraturan-peraturan kritikal yang perlu dipatuhi oleh setiap individu yang berkomplot untuk menjayakan sesebuah con-job. Kegagalan mematuhi peraturan-peraturan itu akan menyebabkan sesebuah con-job boleh terbongkar. Set peraturan itu telah ditetapkan oleh para penjenayah komersial yang bergiat secara profesional di London, England sejak kurun ke-18 yang lalu.
--

“Identity roulette”
Identiti seseorang conman boleh berubah-ubah mengikut keadaan bagi memastikan con-job yang sedang dikerjakan dapat berjalan lancar tanpa terbongkar. Ia menghampiri maksud talam dua muka sebagaimana dalam bidalan peribahasaan Melayu.
--

“Faceless people”
Seseorang conman tidak mempunyai ‘wajah’. Ia menyebabkan mangsa-mangsa mereka tidak dapat mengenali diri (conman) yang sebenar. Walaupun identiti mereka boleh diubah-ubah, namun ‘wajah’ sebenar mereka tidak pernah ditunjukkan kepada mangsa-mangsa mereka..
--

“Perfect stranger”
Apabila tidak menunjukkan wajah yang sebenar, maka mereka menjadi orang yang tidak dikenali secara peribadi. Mereka adalah kekal sebagai ‘stranger’ dalam sesebuah con-play.
--

“Mark”
Diistilahkan kepada mangsa-mangsa yang sudah ditanda (marked) untuk ditipu atau diperdaya. Seseorang yang berpotensi menjadi mangsa akan diletakkan ‘tanda’ supaya kerja-kerja tipu daya akan disempurnakan oleh conmen yang lain dalam menjayakan sesebuah con-job.
--

“Schemer”
Orang yang merencanakan sesebuah skim penipuan. Skim itu merujuk kepada tipu daya yang terancang serta tersusun mengikut jadual masa.
--

“Scammer”
Orang yang melakukan penipuan (motif mendapatkan wang mudah daripada mangsa) berdasarkan skim-skim yang telah direncanakan oleh schemer. Mengutip (secara terus atau deposit) wang milik mangsa atas nama dana bagi sesebuah tabung juga adalah salah satu daripada scam.
--
“Grifter”
Orang yang melakukan penipuan terhadap mangsa bagi mendapatkan wang milik mangsa dan pada masa sama memperdaya mangsa untuk kepentingan peribadi. Lebih cekap daripada scammer.
--

“Persona”
Karakter atau watak lakonan yang dibina oleh seseorang penipu (scammer, grifter atau conman). Watak yang dibina itu pula sangat meyakinkan sehingga mangsa-mangsa gagal mengesan sebarang penipuan.
--

“Likely existing persona”
Karakter lakonan yang dibina para penipu serta menggambarkan seolah-olah watak itu benar-benar wujud dan berada di depan mata mereka bagi menjayakan sesebuah situasi yan penuh tipu daya. Contoh: orang yang kononnya menjadi saksi kepada sesuatu kejadian. Saksi palsu.
--

 “Bulb”
Keperluan untuk mencipta penipuan secara segera bagi mengelak sesebuah con-job itu blown out atau terbongkar. Idea yang perlu difikirkan segera sebagai alasan untuk menutup con-job yang hampir terbongkar.
--

 “Con job”
Kerja-kerja tipu daya yang dijalankan menggunakan skim-skim dan taktik-taktik yang telah dirancang terhadap mangsa-mangsa.
--

“Deceptive signals”
Isyarat-isyarat yang boleh membantu mangsa mengenal pasti sesebuah con-job. Ia seboleh-bolehnya dielak oleh conmen daripada mengeluarkan isyarat-isyarat tersebut. Ia juga dipanggil ‘bad signals’.
--

“Stage set up”
Situasi yang dirancang bagi menjayakan sesebuah con. Mencipta persepsi awal yang berkisar mengenai jangkaan terhadap situasi yang bakal berlaku sebelum kejadian. Apabila jangkaan atau ramalan itu menjadi benar, pada masa sama sudah mempunyai rancangan dan bersedia menggunakan situasi yang diramalkan itu untuk kepentingan menjayakan con. Ia biasanya dibuat untuk menjayakan con-job yang bertaraf masterpiece. (contoh: agenda bersih?)
--

“The insider”                           
Orang yang menjadi role player bagi pihak conman dan ditempatkan di pihak yang cuba di-con.
--

“The outsider”
Orang yang menjadi role player bagi pihak conman dan tidak berada dalam organisasi atau pihak yang cuba di-con.
--

“Sympathy game”
Permainan yang melakukan tipu daya terhadap mangsa dengan menggunakan rasa simpati mangsa. Conman cuba meraih simpati mangsa untuk mendapat kepercayaan dan sokongan para mangsa dalam sesebuah con job yang dijalankan.
--

“Blame game”      
Permainan yang dilakukan dengan cara menyalahkan pihak lain bagi meyakinkan mangsa bahawa con-man itu tidak melakukan apa-apa kesalahan.
--

“Red herring game”
Permainan yang cuba mengalihkan perhatian para mangsa supaya tidak melihat kepada isu-isu yang boleh menyebabkan sesebuah con-job itu terbongkar.
--

“Classic game”
Permainan yang dijalankan dengan cara meniru semula lain-lain con-job yang bertaraf masterpiece apabila terdapat persamaan situasi. Contoh: meniru Arab Spring atau Revolusi Iran.
--

“Master’s game”
Permainan con yang dirancang oleh conman yang sangat berpengaruh dalam masyarakat.
--

“Pigeon game”
Permainan dimulakan dengan memperdaya seseorang atau sekumpulan orang, kemudian mereka yang diperdaya itu dijadikan alat untuk mendapatkan da memberi maklumat kepada conmen.
--

“Quail game”
Orang yang diancam (ditakut-takutkan) supaya bekerja untuk conmen sekiranya tidak mahu rahsia mereka terbongkar.
--

“Cockroach game”
Orang yang bekerja untuk menjayakan con-job secara senyap (dalam gelap) di dalam sesebuah organisasi yang sedang diperalatkan.
--

“Pussy game”
Orang yang dijaga oleh conmen bagi memberi imej yang baik terhadap conmen. Tiada sesiapa yang akan membenci kucing comel yang baik (that is the point). Menghampiri maksud mascot simpatisan (rujuk artikel: Maskot Simpatisan di blog ini).
--

“Hound/dog game”
Orang yang dipergunakan oleh conmen untuk melakukan kerja-kerja con. Mudah disuruh buat apa sahaja mengikut kehendak conmen.
--

 “Sheep game”
Sekumpulan orang yang dipergunakan untuk mewujudkan sesuatu situasi atau ‘pentas’ yang diperlukan oleh conmen sebelum memulakan ‘stage play’ atau lakonan. Contoh: demonstrasi rakyat Indonesia di hadapan kedutaan Malaysia di Indonesia; mission occupy dan perhimpunan-perhimpunan yang menghampiri pengertian sama.

Terdapat beberapa istilah yang menggunakan watak binatang seperti disenaraikan di atas. Ia dibuat sedemikian bagi membolehkan sifat-sifat manusia dimodulkan atau diwakilkan kepada haiwan, ia bagi membolehkan kerja-kerja manipulasi dapat dilakukan dengan berkesan.

Itulah caranya sikap manusia diketahui dan mudah dikawal.
--

“Angel game”
Permainan yang dimainkan oleh conmen bagi mewujudkan tipu daya bahawa mereka adalah orang-orang yang baik dan memerlukan pembelaan.
--

 “Stir the lair”
Situasi yang diwujudkan oleh conmen supaya mangsa-mangsa mereka berasa terancam dan kemudian memperguna mangsa-mangsa untuk kepentingan mereka. Pada masa ini, blame game dan red herring digunakan.
--

“Blown”
Situasi di mana con-job terbongkar.
 --

“Con revive”
Usaha memperbaiki kesilapan untuk meneruskan con-job walaupun pernah terbongkar. Penipuan biasanya diteruskan dengan cara spinning the words.
--

Akan datang:

“Language of grifters
“Language of scammers
“Language of conmen

Bagaimana cara mereka berkomunikasi sesama mereka semasa melakukan con-job dengan menggunakan seni bahasa yang anda tidak pernah fahami dan kenyataan itu adalah kenyataan-kenyataan yang anda semua ketahui tanpa memahami maksud-maksud sebenar yang terkandung di dalamnya.

Walaupun mereka mengucapkan kenyataan itu di hadapan muka anda, anda masih tidak mampu memahami maksud sebenar mereka. Ia kerana anda tidak memahami seni bahasa yang mereka gunakan. Anda ditipu secara depan-depan dan ditipu hidup-hidup.


-ADMIN-


.

14 Feb 2013

Art of Con: Nota DRIFTER

“Con Rule no. 8”
   
ANDA sudah tahu apa yang dimaksudkan dengan the role players dalam sesebuah con job. Ia adalah sekumpulan manusia yang memainkan peranan masing-masing dalam melakukan tipu daya terhadap mangsa-mangsa mereka iaitu the marks (anda semua).

Dalam situasi semasa (politik Malaysia contohnya), kita sudah lama dapat melihat bagaimana seorang pemimpin atasan diperbodohkan oleh the role players yang terdapat di sekitarnya (dalam organisasinya). Pemimpin itu diperbodohkan supaya dia dapat disingkirkan, dan supaya dia digantikan segera oleh the role players yang dapat memenuhi citarasa the mastermind dalam sesebuah conplay.

Mari kita lihat semula kes isu kalimah suci Allah, kita di Umat Terakhir juga pernah bercakap dan menyatakan pendirian tegas kita mengenai perkara ini (kalau mahu faham, sila rujuk artikel: Fitnah Bertaraf Pendapat Manusia di blog ini) sejak isu itu meletus buat kali pertama dalam perkembangan semasa di Malaysia. Isu itu sebenarnya sudah beberapa kali meletus sebelum ini dan kali terakhir ia sekali lagi meletus pada Disember tahun lalu (2012).

Dalam kes ini, pemimpin itu sedang diperbodohkan untuk disingkirkan oleh hijackers yang terdapat disekelilingnya. Bagaimana kita tahu? We know how the game works, but they would never con on us, because we are conmen too. That is why they con you, you and you, all of you.

Isu kalimah suci Allah sudah kita nyatakan pendirian sebelum ini. Kita imbas semula apa yang pernah berlaku sebelum ini bagi menjadikan anda sebagai orang-orang yang faham dengan pemainan con ini. Kita sengaja mengambil contoh ini kerana ia adalah isu yang sangat dekat dengan iman Tauhid anda sebagai orang Islam.

Pernah satu parti politik berwajah Islamik bersetuju dengan rakan-rakan politik mereka untuk membenarkan kalimah Allah digunapakai oleh penganut agama lain selain agama Islam di Malaysia. Ia (persetujuan dan tindakan membenarkan itu) berlarutan selama bertahun-tahun sehingga Disember tahun lalu apabila isu itu sekali lagi meletup di gegendang telinga dan di hati nurani kita semua.

Pada sepanjang tempoh itu, para pengikut parti Islamik berkenaan bersetuju dengan tindakan membenarkan tindakan itu (walaupun bukan semua bersetuju, tetapi kebanyakannya bersetuju secara membuta tuli). Tetapi, apabila majlis pimpinan ulama tertinggi parti (syura?) itu menukar pendirian kepada tidak bersetuju, wujud satu keadaan baharu iaitu di mana kedudukan pendirian para pengikut yang bersetuju dengan pendirian parti itu yang sebelum ini.


Mulanya, mereka bersetuju untuk membenarkan kalimah Allah digunapakai penganut Nasrani. Kemudian, tidak membenarkan. Ia berkisar di persekitaran keputusan (membenarkan dan tidak membenarkan) yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin mereka, manakala pengikut mereka pula hanya mengangguk.

Ketika pimpinan mereka membenarkan kalimah suci Allah digunapakai oleh penganut Nasrani, para pengikut mereka menjadi galak untuk mempertahankan pendirian itu. Mereka kata, orang yang tidak bersetuju dengan pendirian itu adalah orang-orang yang tidak faham mengenai Islam. Bagi mereka, hanya mereka sahaja yang faham dan layak bercakap mengenai Islam dan Allah. Bagi mereka juga (pada masa itu), kalimah Allah tidak eksklusif kepada Islam. Bagi mereka juga, Allah adalah milik semua. Mereka hanya berkata-kata dengan pendapat manusia untuk membenarkan pendirian pimpinan mereka, sedangkan pada masa sama mereka gagal menunjukkan walau satu ayat dari al-Quran yang mana Allah membenarkan diri-Nya disekutukan, ia kerana tidak ada walau sepotong ayat pun dalam al-Quran yang mengatakan Allah membenarkan diri-Nya disekutukan.

Tunjukkan walau satu ayat, itulah yang Umat Terakhir minta daripada mereka, itu pun kalau anda membaca artikel Fitnah Bertaraf Pendapat Manusia.

Namun, apabila pimpinan mereka menukar pendirian sebaliknya iaitu tidak membenarkan kalimah Allah digunapakai penganut Nasrani dalam Bible versi Melayu, para pengikut mereka kini terdiam membisu kerana ia bertentangan dengan sikap galak mereka selama ini yang secara jahilnya berkata bahawa kalimah Allah tidak eksklusif kepada orang Islam semata-mata.

Dapatkah anda melihat di mana kedudukan pendirian para pengikut parti Islamik tersebut? Mereka tidak lagi galak mempertahankan tindakan membenarkan kalimah suci Allah digunapakai Nasrani seperti suatu masa dahulu. Masih belum dapat melihat?

Mari kita lihat simulasi di bawah ini:

Sebelum ini.
Pemimpin mereka kata kalimah Allah boleh digunapakai Nasrani.
Pengikut pula setuju tanpa bantahan. Malah dihina pula orang-orang yang tidak bersetuju, mereka kata orang yang tidak setuju itu jahil.

Sekarang ini.
Pemimpin dalam majlis ulama tertinggi mereka kata kalimah Allah tidak boleh digunapakai agama lain. Ia bertentangan pula dengan pendirian pemimpin tertinggi mereka.
Pengikut yang dahulunya lantang dan galak mempertahankan pendirian terdahulu terus diam. Apa bolehkah dikatakan pimpinan majlis ulama tertinggi mereka juga jahil sepertimana kata-kata penghinaan yang mereka hamburkan kepada golongan yang mempunyai pendapat yang sama seperti itu sebelum ini?


Cuma satu yang kita mahu kata/beritahu, pengikut mereka sudah kena con. Pemimpin tertinggi dalam organisasi mereka juga sudah kena con, sudah kena perangkap oleh con-artists yang baru belajar ilmu con. Islam di dalam organisasi itu sudah kena steal. Stolen. Tidak nampak? Kita cerahkan lagi permainan ini. Kita lihat pula peranan-peranan yang dimainkan the role players yang bekerja dengan the mastermind untuk melihat permainan ini selepas lampu dibuka. Kita mahu buka lampu.. di mana pula suis lampu itu? Anda petiklah sendiri suis itu, anda tangkap sendirilah pencuri itu.

“When the lights out, the stealing job starts.”Con Rule no. 7

“When the lights on, the stealing job blows out and the thief will get caught.”Con Rule no. 8



When the lights out, it less dangerous

Pertama sekali, the mastermind mahu menempatkan the role players di posisi pembuat keputusan dalam organisasi yang mahu dicuri itu. Namun, ia tidak berjaya secara keseluruhannya kerana wujud sedikit masalah iaitu pembuat keputusan utama (pemimpin tertinggi organisasi itu) masih berada di tempatnya. Pemimpin tertinggi itu mereka harus singkirkan supaya salah seorang the role player boleh ditempatkan di posisi yang akan dikosongkan itu.

Apabila posisi itu diisi oleh salah seorang role player, maka mastermind akan mampu menguasai segala keputusan dalam organisasi itu, ia kerana posisi tersebut adalah posisi yang sangat penting. Selain itu, lain-lain posisi yang diisi oleh orang-orang yang bukan role player juga akan disingkirkan segera (seperti dalam beberapa kes iaitu kes H dan kes N, sekadar melabelkan kes dengan huruf ringkas). Posisi-posisi itu juga selepas dikosongkan akan diisi oleh the role players yang bekerja untuk the mastermind. Ia bagi menjadikan organisasi itu dapat dicuri sepenuhnya.


“When the lights out, they can see nothing. So, turn out the lights and kill them.”


Bagaimana mereka menutup lampu-lampu itu? Ia dengan mencipta permainan-permainan yang boleh melalaikan anda semua. Blame game, red herring game, mind game dan banyak lagi yang anda tidak sedar.

Permainan yang mempermainkan kalimah Allah sudah lama dimulakan (bertahun lamanya), ia bermakna permainan itu sudah lama dimulakan. Untuk apa pula permainan ini diadakan? Ia untuk menyingkirkan individu di posisi tertinggi dalam organisasi itu. Ia supaya orang ramai melihat (dipertontonkan) bahawa pemimpin tertinggi itu tidak layak dijadikan pemimpin kerana tiada pendirian, dan pendiriannya pula bertentangan dengan majlis ulama tertinggi. Ia juga bermakna sudah lama dirancang untuk menyingkirkan pemimpin itu supaya the role players dapat mengisi posisi-posisi pembuat keputusan. Tidak nampak lagi? Ini con game, memang sulit untuk melihat permainan yang digerakkan oleh conmen.


Baiklah, apabila pemimpin itu sudah diperlihatkan sebagai seorang yang tiada pendirian dalam hal sebesar kalimah Allah, maka wujudlah situasi yang kita jadikan sebagai simulasi di perenggan-perenggan atas tadi. Kita ulang semula simulasi itu.


Sebelum ini.
Pemimpin mereka kata kalimah Allah boleh digunapakai Nasrani.
Pengikut pula setuju tanpa bantahan. Malah dihina pula orang-orang yang tidak bersetuju, mereka kata orang yang tidak setuju itu jahil.

Sekarang ini.
Pemimpin dalam majlis ulama tertinggi mereka kata kalimah Allah tidak boleh digunapakai agama lain. Ia bertentangan pula dengan pendirian pemimpin tertinggi mereka.
Pengikut yang dahulunya lantang dan galak mempertahankan pendirian terdahulu terus diam. Apa bolehkah dikatakan pimpinan majlis ulama tertinggi mereka juga jahil sepertimana kata-kata penghinaan yang mereka hamburkan kepada golongan yang mempunyai pendapat yang sama seperti itu sebelum ini?

Hasil daripada situasi itu (bukan simulasi, tapi berdasarkan keadaan yang sedang berlaku kini), sekarang semakin banyak kumpulan (in house groups) dalam organisasi itu mula bangkit bertanyakan pendirian pemimpin tertinggi mereka dalam organisasi mereka yang bertentangan dengan pendirian baharu yang dikeluarkan oleh majlis pimpinan ulama tertinggi mereka.

Pemimpin tertinggi itu pula masih belum bersedia menjawab segala pertanyaan itu, ia sememangnya tidak menyelesaikan kekeliruan, sebaliknya menimbulkan lebih banyak persepsi negatif di kalangan pengikut dan akan lebih mengeruhkan keadaan, ia juga akan membuatkan kredibiliti dan reliabiliti (kebolehpercayaan) yang ada pada pemimpin tertinggi itu jatuh merudum sekelip mata.

Dalam keadaan ini, pemimpin tertinggi organisasi itu sudah terperangkap, tersepit dan terjerumus ke dalam permainan yang dimainkan the role players yang sentiasa berusaha mengosongkan posisi itu. Kalau anda tidak faham dengan taktikal permainan tipu daya ini, kita tiada kata-kata yang sesuai untuk diberikan kepada anda.



When the lights on, the thieves are caught.

Jadi, bagaimana untuk menyelamatkan pemimpin tertinggi dalam organisasi itu? Mudah, keluarkan semua the role players (thieves/pencuri/penyamun) serta merta daripada organisasi, anda juga tahu siapa mereka itu semua. Buka lampu itu, buka sekarang.

Kenapa Umat Terakhir berkata demikian (untuk menyelamatkan pemimpin tertinggi organisasi itu)? Ia kerana kita juga sayangkan organisasi itu walaupun kita tidak duduk di dalamnya. Walaupun Umat Terakhir banyak menegur tindak tanduk organisasi itu, ia tidak bermakna kita membenci atau memusuhi mereka, ia kerana kita juga sayangkan mereka kerana mereka juga saudara-saudara kita. Kita mahu Islam di dalamnya berdiri teguh, bukan luluh lesu seperti kini. Itulah pendirian kita.

Tapi sayangnya, (kebanyakan) mereka dalam organisasi itu tidak faham permainan ini dan atas sebab itulah organisasi itu sentiasa dijadikan mangsa untuk kepentingan the mastermind apabila satu persatu pemimpin tulen di dalamnya disingkirkan melalui permainan-permainan yang penuh tipu daya. Ia terjadi sebegitu kerana terdapat ramai role players di dalamnya.

Perkara yang dapat dilakukan sekarang hanya satu iaitu menyelamatkan pemimpin tertinggi itu kerana maruahnya sudah tercalar teruk akibat dipermainkan oleh the role players. Dia sudah ‘dibelasah’ teruk hanya kerana mastermind mahu menempatkan orang-orangnya di dalam posisi pembuat-pembuat keputusan organisasi itu.

Lain-lain perkara, sudah tidak dapat dibuat apa-apa lagi. Ia kerana maruah organisasi itu dan para pengikutnya sudah tercalar teruk. Bagaimana maruah pengikut pun boleh tercalar teruk? Fahamkan semula simulasi yang diberikan itu. Di mana para pengikut itu mahu meletakkan muka mereka selepas begitu galak membenarkan kalimah Allah digunapakai Nasrani iaitu mengikut segala kata-kata pemimpin mereka seperti sebelum ini?

Saya ada beberapa kenalan seperti itu, mereka begitu galak mempertahan kata-kata pemimpin mereka sebelum ini yang membenarkan kalimah Allah diguna Nasrani. Mereka tidak tahu saya DRIFTER yang sudah kembali ke Malaysia. Sekarang, selepas majlis ulama tertinggi mereka menukar pendirian, saya tanya mereka semula mengenai perkara itu. Malangnya, mereka terdiam membisu seperti orang yang sudah tertelan lidah sendiri, mereka berasa malu untuk mengulangi semula kata-kata mereka seperti sebelum ini.

Ia bukan lagi masa untuk orang-orang yang berada dalam organisasi itu menjayakan cita-cita politik mereka. Anda juga tahu kenapa kita berkata seperti itu. Pada masa ini, mereka harus mendapatkan semula maruah mereka yang telah dicuri oleh mastermind dan role players.

Ingat, con game adalah satu kemahiran keji dan ia tidak seperti yang anda sangka kalau anda tidak tahu langsung mengenai con-art.
---


Lagi satu, saya tinggal selama beberapa tahun di Palestin dan orang Palestin semua menunggu kehadiran  orang Melayu yang mengucapkan “I support all efforts to protect the security of the state of Israel” untuk pergi ke Palestin. Mereka tidak sabar mahu berjumpa dengan pemimpin itu, kalau berani, pergilah ke sana. Biar rakyat Malaysia juga lihat betapa orang Palestin mengalu-alukan kehadiran pemimpin itu di sana. Ada berani?



 ---


“Panggillah dia ke mari memijak bumi milik orang Arab di sini (Palestin), kami mahu melihat wajahnya dan beramai-ramai meludah ke atasnya sehingga dia mati lemas dengan air ludah kami.” – itu yang saya dengar dari mulut mereka. Kalau benar berani sebagai pemimpin Islam yang ‘tersohor’ di Malaysia, pergilah ke sana dan ‘bermesra’ dengan orang-orang Palestin yang merindui ketokohan kamu.



Ada berani?





-DRIFTER-
I am not a grifter






.