20 Sep 2012

Politik mind game: Maskot simpatisan


Maskot politik simpatisan


MASKOT ialah objek yang dijadikan lambang untuk mengingatkan orang ramai terhadap sesuatu perkara yang lain. Dengan adanya maskot, minda orang ramai lebih mudah dihalakan ke arah perkara yang dimaksudkan itu termasuk segala definisinya (definisi perkara yang yang dirujuk itu) sekali. Apabila setiap kali maskot dipamerkan kepada orang ramai, minda mereka akan terus tertumpu kepada perkara itu tanpa perlu diulang ingat berkali-kali mengenai perkara yang sama.

Apabila dipamerkan si badut yang bernama Ronald, pemikiran dan minda orang ramai akan terus tertumpu kepada McDonald. Apabila dipamerkan Kolonel Sanders, minda orang ramai akan tertumpu kepada KFC. Begitu juga apabila dipamerkan imej kuda jantan (stallion) yang berdiri dengan dua kaki, orang akan ingat Ferrari. Imej lembu jantan sedang naik minyak mahu menanduk (raging bull) pula mengingatkan orang ramai kepada Lamborghini.

Maskot boleh jadi sebarang benda, logo, imej, binatang atau orang yang akan mengingatkan orang ramai terhadap sesuatu perkara yang lain tanpa perlu diulang-ulang memberitahu bahawa itu ialah untuk memaksa anda mengingati McDonald, KFC, Ferrari atau Lamborghini.

Simpati pula ialah perasaan belas kasihan yang bermain atau dimainkan dalam kantung emosi yang ditujukan kepada seseorang, sekumpulan orang atau boleh jadi sebarang isu yang dijadikan perkara. Simpatisan pula ialah orang-orang yang mengharapkan simpati. Dalam konteks politik pula, ia bertujuan untuk mendapatkan undi simpati atas dasar simpati.

Manakala maskot simpatisan  merujuk kepada maskot yang sengaja dipergunakan untuk dipamerkan, dipopularkan atau ditonjolkan kepada orang ramai bagi tujuan mendapatkan simpati terhadap orang yang mempergunakan maskot tersebut atau terhadap maskot itu sendiri.

Katakan sebuah kempen menyelamatkan hutan yang menggunakan anak harimau (tiger cub) yang patah kaki atau yang kurus kering atau yang tidak terurus sebagai maskot. Minda orang ramai akan segera berputik rasa simpati terhadap anak harimau tersebut setiap kali maskot itu dipamerkan dan menggerakkan hati orang ramai supaya tidak memusnahkan hutan bagi memastikan habitat serta keselamatan pelbagai spesies haiwan liar termasuk harimau tidak terancam akibat kemusnahan hutan.

Itu dari segi kempen menyelamatkan hutan. Bagaimana pula kalau seseorang ahli politik mahu atau sedang menggunakan maskot dalam memastikan karier politiknya terjamin?

Sebenarnya, maskot politik simpatisan sudah lama digunakan. Perlu diingat sekali lagi, maskot itu boleh jadi apa sahaja. Boleh jadi orang, boleh jadi binatang, boleh jadi kereta, rumah, bas atau sebagainya.

Apa sahaja perkara, boleh dipergunakan bagi memutikkan rasa simpati orang ramai.
-------

Seperti biasa, anda yang selalu membaca Umat Terakhir sudah terbiasa dengan  kewajaran untuk meneliti kes-kes yang bersangkutan sebelum masuk kepada topik yang hendak dijelaskan.

Kajian kes (seelok-eloknya anda perlu membuat ulangkaji penelitian kes-kes dengan sendiri) wajar dibuat bagi membolehkan gambaran terhadap sesuatu perkara dapat timbul dengan lebih mudah.

Tanpa pembayang, anda tidak akan mampu membuat sebarang tekaan terhadap perkara-perkara yang tidak anda ketahui dengan jelas. Tetapi sekiranya anda tahu apa yang perlu dilakukan, anda sebenarnya tidak lagi perlu membuat tekaan kerana anda akan dapat jawapannya.

Tekaan hanya dibuat oleh orang-orang yang tidak tahu jawapan. Jika anda sudah dapat jawapannya, anda tidak perlu lagi membuat tekaan, sebaliknya anda sudah boleh mengangkat tangan dan memberikan jawapan.

Untuk menngetahui berapa biji kacang hijau yang bercampur dengan gula-gula dan juga bola tenis di dalam sebuah akuarium yang tidak diisi dengan air, anda pertama sekali harus tahu berapa jumlah tepat kacang hijau yang ada dalam setiap kubik.

Kalau anda malas mencari jawapan, anda hanya mampu membuat tekaan yang seperti melepaskan tembakan secara rambang, mangsa yang terkena tembakan pula boleh jadi sesiapa sahaja yang tidak sepatutnya ditembak tetapi belum pasti anda dapat menembak sasaran yang sebenar. Tetapi jika anda tahu mengira dan mencari jawapan, anda tidak perlu lagi meneka, anda boleh terus memberi jawapan berapa biji kacang hijau semuanya.

Maka, akuarium yang diisi dengan campuran kacang hijau, bola tenis dan gula-gula itu harus dikecilkan skalanya kepada kubik-kubik kecil yang mengandungi sejumlah tertentu sebelum mendapatkan jumlah keseluruhan apabila didarab dan ditambah setiap pemboleh-ubah (mathematical variables) dalam persamaan kubik tersebut.

Katakan, dalam satu kubik itu terdapat 8 biji gula-gula dan sebiji gola tenis dan selebihnya ialah kacang hijau. Manakala dalam kubik yang lain pula terdapat 3 biji gula-gula dan tiada bola tenis dan selebihnya ialah gula-gula. Kubik yang lain pula, terdapat 2 bola tenis, tiada gula-gula dan selebihnya ialah kacang hijau. Dengan itu, difahami bahawa setiap kubik itu terdapat masalah-masalah (keadaan pemboleh-ubah) berlainan untuk mendapatkan bilangan sebenar kacang hijau. Maka, angka pemboleh-ubah terhadap setiap kubik itu berbeza-beza. Jawapannya pula akan muncul dengan sendiri apabila setiap masalah pemboleh ubah dalam setiap kubik itu dapat diselesaikan dan bilangan kacang hijau yang disandarkan kepada simbol Y itu memperoleh nilainya.

Walaupun kebiasaan persamaan kubik diguna dalam menghitung cecair, ia masih boleh digunapakai sekiranya anda bijak memanipulasi persamaan tersebut untuk dipadankan dengan masalah (pengiraan bahan pejal) yang dihadapi.

Kemahiran manipulatif adalah sangat diperlukan dalam meneliti serta memperhalusi untuk memahami perkara-perkara lain dengan lebih mudah. Ini sekadar contoh walaupun kita tidak perlu menggunakan persamaan kubik itu untuk memahami maskot politik simpatisan. Ingin menjadikan anda faham ialah mengenai kewajaran melihat sesuatu dengan perspektif yang lebih dapat mendekatkan kita kepada jawapan.

Jadi, untuk mendapatkan bilangan sebenar kacang hijau tadi, anda wajar mempunyai kemahiran manipulatif dalam memanipulasi sebarang kaedah sesuai yang boleh membawa anda kepada jawapan. Mengapa perlu ada kemahiran manipulatif? Ia kerana orang yang menggunakan maskot dalam mencapai maksudnya juga (termasuk memperdaya orang ramai melalui maskotnya) ialah orang-orang yang manipulatif, iaitu orang yang bijak melakukan manipulasi dengan memanipulasi maskotnya bagi tujuan untuk mendapatkan simpati anda.



Anda adalah pawn, maskot juga adalah pawn.

Terlebih dahulu, mohon maaf kerana Umat Terakhir sekali lagi mengunakan senario Perang Dunia Kedua (WW2) untuk dijadikan bahan kes. Ia juga dipilih kerana WW2 adalah satu bencana besar akibat tangan manusia yang mana tarikh perang besar itu pula tidak terlalu jauh daripada latar masa kita hari ini.

Disebabkan tarikh masa WW2 tidak jauh daripada latar masa kita hari ini, maka bahan kes mind game dalam modul propaganda psywarfare daripada peristiwa itu diambil untuk memudahkan pemahaman anda.

Umum yang gemar menjejak plot konspirasi mengetahui, motif WW2 ialah untuk memberi laluan kepada Yahudi Zionis mendirikan negara haram Israel. Dalam kepentingan lain pula, ia adalah plot untuk memberi kuasa yang lebih besar (veto) kepada Amerika dalam merencanakan perjalanan urusan keduniaan (secara keseluruhan).

Ingat semula, maskot boleh jadi apa sahaja. Boleh jadi orang, binatang atau juga isu.

(Kita ambil di permukaan / surface sahaja) Menjadi maskot untuk tatapan dunia (khususnya Eropah, pada waktu WW2 itu) ialah nasib Yahudi (kononnya tidak kira siapa sahaja asalkan menepati definisi Yahudi termasuk Yahadut Mizrah) yang dilaporkan menderita akibat penindasan yang dilakukan Nazi Jerman. Yahudi dijadikan maskot simpatisan dalam WW2.

Apabila sebutir pawn menduduki petak yang sebaris dengan buah-buah bangsawan (elites: king, queen, bishops, knights, castles), buah pawn tadi akan berubah bentuk menjadi buah catur yang lebih berkuasa.

Pawn ialah buah catur yang mana pemain catur berasa tidak kisah sangat kalau ia terkorban. Namun, apabila kedudukan pawn berjaya bergerak sehingga berada di petak yang sebaris dengan buah-buah bangsawan, ia akan menguntungkan si pemain catur.

Dalam WW2, Yahudi (dijadikan pawn dalam konteks ini) yang turut dijadikan maskot itu telah berjaya bergerak ke petak objektif dan menjadi lebih berkuasa. Jadi, siapakah yang menjadikan Yahudi semasa WW2 sebagai maskot dan pawn? Yahudi sendiri yang menjadikan diri mereka sebagai maskot? Kalau jawapan ya, Yahudi yang macam mana?

Cukup sahaja di situ kita mengambil contoh daripada senario WW2. Ingin dijelaskan ialah bagaimana maskot itu digunakan dalam mencapai objektif pihak-pihak yang mempergunakan maskot-maskot demi kepentingan mereka. Dalam kawah busuk politik, maskot turut diguna pakai secara meluas.

Maskot politik simpatisan ialah maskot yang dipergunakan untuk mendapatkan undi simpati orang ramai.

Maskot tersebut perlu dijalankan (dipergunakan) dengan amat baik dalam memastikan sang manipulator tidak melakukan kesilapan-kesilapan yang menjatuhkan kredibilitinya. Kesilapan mengawal mascot akan menyebabkan kerugian besar kepada manipulator.

Ada manipulator yang membawa atau menjaja kebaikan isterinya, suaminya atau keluarganya supaya mendapat kepercayaan orang lain. Ada manipulator menjaja segala ancaman yang dihadapinya kononnya akibat hasad dengki sang musuh politiknya supaya mendapat simpati daripada orang ramai. Itu adalah maskot-maskotnya. Dalam politik machiavelli, semua perkara akan sanggup dilakukan demi mendapat kepercayaan serta undi.

Dalam keadaan tertentu, setiap ahli politik juga akan muncul dengan isu masing-masing. Maka, isu itu juga adalah maskotnya. Bukan hanya orang yang boleh dijadikan maskot, malah setiap perkara boleh dijadikan maskot sekiranya seseorang itu bijak melakukan manipulasi untuk melancarkan propaganda dalam psy-war. Ia tentu sekali berkaitan isu-isu yang boleh menimbulkan simpati orang ramai.

Simpati adalah kata kuncinya. Maskot pula adalah subjek atau pada waktu lain pula menjadi objeknya.

Kalau diperhalusi dengan cermat, anda akan dapati bahawa diri anda juga dijadikan maskot. Sekurang-kurangnya pernah dijadikan maskot sekalipun sudah tidak diperkudakan untuk dijadikan maskot. Kerana apa? Kerana anda juga adalah pawn.

Ingat, pawn ialah buah catur yang jenisnya tidak kisah sangat apabila ia terkorban. Ada manipulator yang menggunakan orang ramai sebagai maskotnya. Kesusahan hidup yang dialami oleh orang ramai pula ialah ‘modal’ untuk menarik simpati supaya dapat memberi kepercayaan kepada manipulator.

Katakan manipulator itu mendekati anda dan menunjukkan sikap seolah-olah mahu memahami kesusahan yang anda alami. Kemudian, manipulator itu menegaskan bahawa masalah yang anda alami itu adalah disebabkan oleh kesalahan yang dilakukan orang lain sehingga mengakibatkan anda menanggung derita.

Manipulator itu kemudian mengajak anda melawan orang yang dikatakan penyebab kepada kesusahan yang anda alami, untuk menyingkirkan orang yang dikatakan sebagai penyebab kepada kesusahan yang anda sedang alami. Apabila itu berlaku, ia bermaksud si manipulator itu sedang berusaha untuk memanipulasi diri anda.

Bilamana anda terpengaruh dan menurut segala kemahuan manipulator, ia membawa erti bahawa anda sedang dimanipulasi.

Ia seperti manipulator itu masuk ke dalam perahu yang ada sedang berada di atasnya. Sama seperti cuba memahami masalah anda, kononnya. Manipulator itu hanya memberi kata-kata terpilih untuk mempengaruhi minda anda.

Apabila anda terpengaruh, ia juga sama seperti anda mula mengayuh perahu itu untuk pergi ke tebing di seberang sana dengan meninggalkan tebing di seberang sini. Ia kerana pergi ke tebing di sebelah sana adalah matlamat yang dimahukan manipulator ke atas anda. Sang manipulator itu pula menikmati keseronokan apabila menaiki perahu yang anda kayuh. Anda mengayuh perahu untuk kesenangan manipulator. (rujuk artikel Mind Control Dalam Politik di blog ini).

Manipulator pula melakukan perkara yang sama ke atas orang lain. Jadi, kesusahan yang dialami oleh anda dan orang lain dijadikan modal seboleh-bolehnya, dijadikan maskot, untuk mendapatkan simpati. Apabila anda bersimpati terhadap diri anda dan orang lain akibat persepsi yang ditaburi oleh manipulator supaya membenci atau memusuhi sekelompok individu yang lain yang pada kiasannya memberi kelebihan kepada manipulator itu sendiri, bukan disebabkan oleh faktor lain yang lebih masuk akal, ia bermaksud anda sedang di-maskot-kan, seluruh hidup anda sedang dijadikan maskot yang akan mengingatkan anda kepada manipulator, iaitu manipulator yang memberi jaminan untuk kononnya mengubah hidup anda sekiranya anda bersama-samanya.

Walhal, anda tidak memerlukan manipulator itu kerana anda boleh menolong diri anda sendiri supaya tidak mudah dipergunakan oleh manipulator yang sentiasa mengambil kesempatan untuk mempergunakan setiap kekurangan yang anda miliki.
----

Ingat, pemimpin yang baik ialah pemimpin yang bekerja keras untuk kebaikan semua orang. Bukan pemimpin yang mahu anda menjadi alat (maskot) untuk mencapai kepentingan cita-citanya semata-mata.

Pemimpin yang baik juga ialah pemimpin yang mengajar nilai-nilai murni kepada pengikut-pengikutnya supaya tidak melampaui batas dalam berkelakuan. Bukan pemimpin yang mengajar pengikut-pengikutnya menjadi orang-orang yang melakukan kerosakan dan membenci orang lain.

Lihatlah kelakuan luar batas yang dilakukan dan pernah berlaku di luar sana, fikir sejenak, adakah itu yang diajar oleh ketua-ketua mereka? Tidak mustahil anak-anak anda juga akan berubah menjadi kurang ajar sekiranya dirasuk pemikiran mereka oleh ketua-ketua seperti itu. Adakah anda mahu anak-anak anda nanti menjadi orang yang kurang ajar akibat dirasuk pemikiran mereka oleh hasutan-hasutan ketua-ketua seperti itu?

Ingat, pemimpin yang baik ialah pemimpin yang mengajar pengikutnya menjadi manusia yang baik. Ia kerana sudah jelas mana yang baik dan mana yang buruk.

Pemimpin yang tidak baik akan sentiasa mengharapkan maskot-maskotnya untuk menjadi alat meraih simpati supaya dapat terus ‘hidup’ dalam periuk nasi politik. Tanpa simpati, ia akan mati.


Maskot...

Perhatikan di sekeliling anda, lihat, apakah yang sedang dijadikan maskot.

It is a mind game..

 Watch out



-STALKER-


.

7 Sep 2012

Warkah ketiga


 Surat untuk bangsa: Pantun tiga puluh enam



Surat ditinta berangkap pantun,
Moga di hati semat tertanam,
Maaf kalau bahasa tak santun,
Inilah pantun tiga puluh enam.

Pantun tiga puluh enam;

Anak muda jiwanya kosong,
Isilah dengan semangat perkasa,
Jangan digalak perkara terpesong,
Nanti boleh meruntuh bangsa.

Anak muda kosong jiwanya,
Seperti tikus di dalam kotak,
Kotak diketuk mencicip bunyinya,
Itulah tanda dia berontak.

Jiwa yang kosong perlu diisi,
Seperti minyak kemas ditatang,
Ilmu berguna buat penyeri,
Baharulah jadi orang yang matang.

Tiada ilmu tersesat jalan,
Lorong gelap dikatakan cerah,
Bagai orang hilang pedoman,
Sudah terhantuk baharu terngadah.

Kalau terhantuk kemudian terngadah,
Itu petanda belum terlambat,
Elok dibuat perkara berfaedah,
Baharu kita mendapat manfaat.

Buatlah perkara beri manfaat,
Jangan dibuat yang dapat musibah,
Kepada yang tua wajarlah hormat,
Baharulah berkat bertambah-tambah.

Elok dijaga tingkah dan tutur,
Biar berkias jangan menyeksa,
Benarlah kata orang berumur,
Budi bahasa melambang bangsa.

Waktu berjalan tunduklah badan,
Kalau melintas orang berusia,
Elok bersopan hulurkan tangan,
Barulah aman hidup di dunia.

Jadi biadap janganlah pernah,
Tidaklah rugi kalau bersopan,
Sungguh busuk hati bernanah,
Perit dibalas lepas dikafan.

Aurat diberi untuk dijaga,
Bukan untuk dibuka siar,
Sungguh manis tempat di Syurga,
Kerana mendiri tegaknya syiar.

Jangan dituduh mengata pun jangan,
Memfitnah usah sekali-kali,
Nanti dihulur di kiri tangan,
Kerana dosa sudah dibeli.

Janganlah jadi orang yang bakhil,
Zakat sedekah wajiblah kamu,
Berbuat salah kerana jahil,
Itulah perlu jadi berilmu,

Mencari ilmu janganlah malas,
Carilah sampai ke negeri China,
Baik buruk semua berbalas,
Jadilah kita orang berguna.

Masa tidak pernah menunggu,
Kalau tertinggal rugilah kita,
Jahil itu bagai dibelenggu,
Seperti orang matanya buta.

Kalau buta melihat dunia,
Carilah tongkat buat berjalan,
Jangan terlalu mengejar harta,
Sampai terlupa baiki amalan.

Kalau hendak miliki harta,
Usahalah sampai ke tulang putih,
Jangan hanya tahu meminta,
Kalau tidak berterima kasih.

Jangan terbuai hidup yang senang,
Kalau tak sedia waktu merana,
Nasihat orang jangan dibuang,
Nanti kelak tidak ke mana.

Hidup merana saat di dunia,
Andai tidak berkasih sayang,
Kalau mahu bahagia di dunia,
Ibu dan ayah jangan dibuang,

Kasihlah ibu sayanglah ayah,
Jangan buat mereka kecewa,
Ciumlah ibu hormatlah ayah,
Selagi mereka masih bernyawa.

Beza manusia dengan binatang,
Letak di akal bukan di rawan,
Ikrar Demang di Bukit Siguntang,
Daulat raja jangan dilawan.

Jangan pernah jadi derhaka,
Daulat raja dicerca jangan,
Kalau mahu jadi merdeka,
Jagalah bangsa dengan tangan.

Tangan diguna ubah yang jahat,
Gunakan lisan kalau tak daya,
Tapi jangan berlaku khianat,
Kelak hidup tidak berjaya.

Kalau mahu jadi berjaya,
Moleklah buang rasa berdendam,
Janganlah pula ke mulut buaya,
Akibat dendam tak padam-padam.

Kita disuruh baik sesama,
Buanglah sengketa pilihlah damai,
Itulah perintah dalam agama,
Supaya kita menjadi ramai.

Kalau bersatu jadilah ramai,
Baharu kuat tidak dihina,
Bangunlah tidur janganlah mamai,
Kelak menyesal tidak berguna.

Kalau yang kafir keras kepala,
Pilihlah kawan sama akidah,
Janganlah galak menempah bala,
Nanti merana tak sudah-sudah.

Jangan ghairah membeli dunia,
Sampai menggadai emas di peti,
Kawan yang kafir hanya di dunia,
Saudara Muslim bawa ke mati.

Mati kelak semua ke kubur,
Dibawa hanya tiga perkara,
Bersatu umat masihlah kabur,
Walaupun hanya berpura-pura.

Tiada bersatu walau berpura,
Tetap menyombong mencaci herdik,
Itulah salah budi bicara,
Akibat yang dipilih tidak cerdik.

Kalau bertengkar biarlah cerdik,
Jangan bergaduh di depan anak,
Kalau mahu menegur adik,
Pilihlah bahasa yang lunak-lunak.

Ingatlah kalau berbuat silap,
Mengaku salah jangan takbur,
Berkhianat bangsa jadi malap,
Esok dikencing atas kubur.

Pesan untuk sesama bangsa,
Bangsa yang gemilang sejak silam,
Ingatlah pahit sama dirasa,
Sejak Melayu menjunjung Islam.

Maaf kalau terkasar bahasa,
Ini pesan ingat beringat,
Ingatlah wahai anak bangsa,
Moga kita berbuat manfaat.

Ingatlah pesan buat manfaat,
Eloklah kalau tersinggung terasa,
Kepada agama wajiblah taat,
Baharulah indah pekerti bangsa.

Kalau tersinggung di sebalik makna
Itu hanya gaya bahasa,
Ingatlah kalau dibadai pawana,
Janganlah lemah teruslah sasa.

Sasa itu segala makna,
Luar dalam baik belaka,
Lemah itu kuat menghina,
Kuat pula berbuat celaka,
Harap difaham segala makna,
Semoga kekal tanah pusaka.
-------

MELAYU itu tinggi budi bahasa, kalau  menegur berlapik kata. Dilapik dengan perumpamaan menyindir. Supaya hati tidak terasa, supaya tidak jadi pak pandir.

Santunnya Melayu dijaga adabnya, supaya tidak dikata orang. Kalau dilupa adab agama, di hujung nasib menjadi arang.

Bersopan santun, berbudi bahasa. Itu semua mungkin hanya akan jadi kisah silam bagi ketinggian budaya adab sopan orang Melayu. Hakikatnya, sudah ada kelompok-kelompok Melayu yang sudah semakin membuang segala adab sopan.

Dunia yang semakin moden mungkin menjadi salah satu penyebab terhadap punca segelintir Melayu meminggirkan adab susila. Terlalu terikut budaya jalanan yang hooligan dari luar negara, mungkin juga salah satu penyebabnya.

Kalau diperhalusi segala peristiwa baharu sejak tahun-tahun kebelakangan ini, kita dapati terdapat faktor yang menjadikan segelintir orang Melayu berubah biadab.

Sudah ada yang secara terbuka menderhaka kepada raja. Ada juga yang secara terbuka mempersenda agama demi dunia. Lagi hebat menjadi pak turut menggadai maruah bangsa. Tersangat hebat dengan cetek fakta menipu sejarah lama.

Pasti ada pihak yang mengajar orang Melayu menjadi biadab, menjadi kurang ajar ketika berbicara, menjadi jengkel ketika berhimpun, menjadi celupar memaki hamun, menjadi dungu menimbang tara.

Orang yang mengajar orang Melayu menjadi biadab pula sudah pastinya orang berpengaruh. Kalau tidak berpengaruh, mana mungkin arahannya tidak diikut. Pasti ada ketua, pasti ada pemimpin mereka.

Seseorang pemimpin yang baik tidak akan tergamak mengajar para pengikutnya dengan perbuatan tidak baik. Kalau pemimpin suka memaki hamun, sudah tentu anak buah akan ikut sama. Jadilah mereka orang-orang yang kuat mengata lagi celupar mulutnya.

Seseorang pemimpin yang baik tidak akan tergamak mengajar anak buahnya melakukan perkara jelik. Kalau dibuat perkara jelik, akan runtuhlah ketinggian pekerti maruah bangsa yang ada agama.

Seseorang pemimpin yang baik tidak akan mengajar anak buahnya menjadi hilang harga diri. Seseorang pemimpin sewajarnya mengajar anak buahnya menjadi orang yang tinggi harga diri. Kalau anak buah membuat perkara jelik, elok dilarang sebelum lebih teruk menjadi-jadi. Kalau anak buah bercakap biadab, elok dilarang sebelum lebih teruk menjadi-jadi.

Namun, sang ketua hanya tahu seronok memerhati anak-anak buah membuat perkara jelik sesuka hati, tidak ditegah tidak dilarang, dibiarkan terus menjadi-jadi. Akibatnya malu bangsa sendiri kerana dituduh buruk perangai, apa sudah jadi?
------

Mahukah kita membiarkan anak-anak kita menjadi orang buruk perangai? Mahukah kita
membiarkan anak-anak kita dididik mindanya supaya jadi buruk perangai?

Diajar membenci orang itu, benci orang ini, dihambur kata caci maki. Orang Islam tidak
maki-maki. Agama tidak mengajar caci-maki, mengajar agama juga tidak elok mencaci-maki. Patut diajar budi pekerti. Sebab semua pasti mati. Jagalah pekerti.

Anak muda kosong jiwanya,
Ajarlah dengan budi pekerti,
Baharu aman hidup di dunia,
Syurga di sana pasti menanti.

Kalau diajar caci maki,
Buruk jadinya tiada pekerti,
Roh di dunia penuh berdaki,
Neraka di sana kelak menanti.

Jangan dicari guru yang silap,
Carilah guru pekerti bistari,
Supaya hati tak jadi gelap,
Mendapat cahaya penerang diri.

Jangan dicari ketua yang silap,
Nanti diajar berbuat jelik,
Perangai jadi kudis berkurap,
Pekerti baik tak dapat balik.

Sengaja pesan merangkai pantun,
Cara Melayu menyusun kata,
Pilihlah jalan penuh bersantun,
Supaya orang tidak mengata.

Bila kita - orang mengata,
Menjadi doa tunggu diangkat,
Balasan perit tidak terkata,
Bila doa di-amin malaikat.

Melayu itu menjaga adab santunnya. Saya cukup senang kalau bangsa lain menganggap
saya orang Melayu walaupun darah keturunan bercampur-campur.

Kalau saya berjalan-jalan di benua Barat sebelah sini setelah menjadi warganegara sebuah negara orang putih, pasti akan ada yang bertanya:

"Are you Asian? I think you from Middle East, you look like Arab or Jewish."

"Actually,  Melayu." saya balas.

Saya lebih suka menjawab saya orang Melayu, saya sebut Melayu dan bukan Malay. Kemudian mereka bertanya lagi, "What?"

"A great race from Tanah Melayu, then became Malaya, now Malaysia." saya balas lagi.

Seorang lelaki tua bekas pegawai kolonial Inggeris berkata kepada saya:

"Oh.. Onced known as Malaya of the Great British Empire. Malayu (dengan sebutan slanga me-lay-you). Onced the Malayu stood up politely but strictly out loud claim back for their country, we knew that they are civilized as their old history had told."

Itu sekadar apa yang dapat diingat. Sebagai pemberita, memang kena kuat ingatan untuk mengingat setiap apa yang orang kata.

Halusnya pekerti Melayu, masih dikenang oleh bekas-bekas pegawai penjajah, lalu mereka bercerita kepada cucu-cucu mereka. Baiknya hati orang Melayu, masih berbekas di hati bekas pegawai penjajah buat mereka berasa terharu.

Tegasnya Melayu menuntut hak raja, masih berlapik tata susila, tegas mengangkat maruah bangsa, tumpah darah dielak sebaiknya, tergamam penjajah bila Melayu bijak tidak pilih untuk berperang, bingung penjajah jadinya akhirnya berbincang cari sepakat kata, lalu diberi janji merdeka, tanpa darah tumpah ke dunia.

"Your people (Melayu) chose to be gentlemen, which was also meant that we were urged to be gentlemen. You had set the tempo, so we had to follow. Clever."

Bangsa penjajah pun tahu bangsa Melayu itu tinggi budi bahasanya, buat mereka terharu bercampur rasa, tidak tergamak mereka buat Melayu terus binasa kerana menghargai ketinggian budi bahasa walaupun mereka pernah berusaha melenyapkan kuasa raja-raja, lalu mereka beri janji merdeka. Itu hanya kata dari bekas pegawai penjajah, bukan daripada mulut peringkat tertinggi pihak penjajah.

Tapi sebab ada Melayu yang tidak mahu bersatu, memilih jalan sengketa sesama bangsa, berebut kuasa pangkat dunia, lalu penjajah membuka kata bicara merestui jalan golongan Melayu yang memilih jalan sengketa, British berkata tidak mengapa kalau berbeza, kerana itulah jalan porak peranda, sengketa sesama menjahanamkan bangsa. Berpecahlah Melayu menjadi dua, saat negara di ambang merdeka, British berkata tidak mengapa, kalau itu yang mereka minta.

Malangnya, semakin ada anak Melayu hari ini yang sudah mula belajar jadi biadab selepas diajar menjadi biadab. Biadab untuk menyemarakkan sengketa. British kata tidak mengapa, mereka tahu akan begini akhir jadinya. Sengketa Melayu bawa bencana, bangsa dan agama tidak ke mana.

Tangan yang harbi dibelai-belai,
Saudara sendiri dicaci maki,
Sedarlah cepat jangan terlalai,
Tangan sendiri sudah berdaki.

Berasa diri dah lebih gagah,
Sebab membelai tangan yang pandai,
Jangan cepat berasa megah,
Kalau dilayan seperti keldai.

Selalu bertengkar bak suami isteri,
Kalau bercakap perihal dapur,
Diamlah isteri – bila suami berdiri,
Sebab takut tak boleh campur.

Taat si isteri buang saudara,
Kerana kasih – semua turutkan,
Sedang hati terasa lara,
Taat segala yang bukan-bukan.

Demikian ibarat - buang saudara,
Kerana kasih suami sendiri,
Hanya diam mengenang sengsara,
Akibat buang saudara sendiri.

Saudara sendiri dituduh lemah,
Sebab tak kebulur berpimpin tangan,
Nanti suami halau rumah,
Akibat lalai kuat berangan.

Ingatlah wahai anak Melayu,
Jangan bersorak kampung tergadai,
Nanti merempat di hutan kayu,
Akibat suka menjadi keldai.

Seperti keldai membaca kitab,
Jangan diharap ia mengaji,
Jaga pekerti jadilah mantap,
Baharu cekal bila diuji.

Bila diuji oleh Pencipta,
Jangan jadi cepat melatah,
Kalau sengketa sesama kita,
Seronoklah musuh dapat meratah.

Jangan musuh dibuat kawan,
Sampai dicerca saudara akidah,
Nanti lemah tidak terlawan,
Tergadai semua menyesal tak sudah.

Perkara yang lepas biarlah sudah,
Rapatkan ummah berdamai sesama,
Baharulah yang sukar menjadi mudah,
Kerana taat kepada agama.

Agama menyuruh kita bersatu,
Itu perintah jangan disanggah,
Jangan dipilih jalan yang buntu,
Pilihlah jalan yang boleh dimegah.

Bulat air kerana pembentung,
Bulat manusia kerana muafakat,
Dunia akhirat mendapat untung,
Umat bersatu - hati melekat.

Perkara yang lepas biarlah sudah,
Rapatkan ummah mari bersatu,
Demi agama bulatlah wadah,
Taat perintah dari Yang Satu.

Diperintah disuruh kita bersatu,
Supaya kita menjadi ramai,
Baharu musuh diam membatu,
Kerana kita saling berdamai.
-------

Sengketa yang lalu biarlah sudah.
Jangan disebabkan sengketa lama, lalu diajar dan digalak anak bangsa jadi biadab bermulut celupar hanya kerana mahu membalas dendam terhadap saudara sendiri.

Mahukah kita terus membiarkan anak-anak kita diajar mereka supaya berlaku biadab? Mahukah kita melihat anak-anak kita menjadi biadab di masa mendatang?  Mahukah kita menjadi bangsa yang biadab? Siapakah yang mengajar mereka menjadi biadab? Perlukah kita kepada orang-orang yang mengajar anak-anak kita menjadi biadab?

Biadab itu maksudnya tidak beradab. Perkataan peradaban terbit dari kata asal adab. Peradaban selari makna tamadun. Biadab membawa erti tidak bertamadun.


Biadab = Liberalism (Sekularism) + tak beradab.

Liberalism yang diperkuat dengan sekularism dan ditambah dengan cara hidup tidak beradab hanya membawa kepada hidup yang tidak bertamadun.

Runtuh adab sopan, maka runtuhlah tamadun.

Kos yang sangat besar untuk ditanggung oleh sesebuah bangsa yang pernah hidup bertamadun sekiranya berubah menjadi bangsa yang tidak beradab.

Islam mencorakkan tamadun umatnya, caci maki itu tidak beradab, caci maki itu tidak bertamadun, berbuat jelik itu tidak beradab, perangai jelik itu tidak bertamadun, sedangkan Islam itu mencorakkan tamadun.

Liberalism itu tidak beradab, sekularism juga tidak beradab.
Anda tahu mana yang beradab, mana yang bertamadun.



Sengketa yang lalu biarlah sudah.



- SHAHi-
Thirty-Third Street.